ПЕДАГОГІЧНЕ ПАРТНЕРСТВО СІМ’Ї ТА ШКОЛИ В ЗМІЦНЕННІ ПСИХОЛОГІЧНОЇ СТІЙКОСТІ ДІТЕЙ ДО КІБЕРБУЛІНГУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-3-17Ключові слова:
безпечне освітнє середовище, кібербулінг, онлайн-безпека, педагогічне партнерство, профілактика, психологічна стійкість, профілактика, сім’я, школаАнотація
Стаття присвячена дослідженню проблеми зміцнення психологічної стійкості дітей до кібербулінгу в умовах інтенсивного розвитку цифрових технологій і розширення комунікацій у віртуальному просторі. Кібербулінг розглядається як одна з форм психологічного насильства, що здійснюється з використанням інформаційно-комунікаційних технологій і чинить довготривалі негативні наслідки для емоційного стану, самооцінки й соціальної адаптації дитини. У статті обґрунтовано, що ефективна протидія цій загрозі можлива за умови реалізації педагогічного партнерства сім’ї та школи, яке передбачає узгоджену, взаємодоповнювальну діяльність батьків і педагогів.Також вивчено сутність педагогічного партнерства як інтегративного процесу, спрямованого на формування безпечного психологічного середовища, розвиток у дітей навичок саморегуляції, емоційної стійкості, критичного мислення й соціальної компетентності. Проаналізовано психолого-педагогічні підходи до розуміння феномена психологічної стійкості та чинників, що сприяють її підвищенню в умовах онлайн-комунікації. Окреслено практичні аспекти взаємодії між школою та сім’єю: спільне проведення профілактичних заходів, тренінгів із навчання безпечного користування інтернетом, налагодження постійного зворотного зв’язку між учасниками освітнього процесу, своєчасне реагування на випадки кібербулінгу.У дослідженні використано методи аналізу й синтезу наукових джерел, порівняльний і системний підходи, що дало змогу сформулювати рекомендації щодо вдосконалення партнерської взаємодії батьків і педагогів. Результати можуть бути впроваджені в діяльність закладів загальної середньої освіти, використані шкільними психологами, соціальними педагогами, класними керівниками й батьками з метою профілактики кібербулінгу та розвитку психологічної стійкості учнів початкових класів.
Посилання
Бібік Н. Нова українська школа: порадник для вчителя. Київ : ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. 206 с.
Ворожбіт-Горбатюк В. Компетентність педагогічного партнерства як базис якості вищої педагогічної освіти. Молодь і ринок. 2021. № 10. С. 63–68.
Гаврилова О. Л. Формування нового освітнього простору на принципах педагогіки партнерства. Педагогіка партнерства як основа розвитку суб’єктів освітньої діяльності в умовах нової української школи : збірник науково-методичних матеріалів конференції. Київ, 2019. С. 78–86.
Ковалишин О. Педагогічне партнерство школи та сім’ї: особливості залучення батьків до освітнього процесу. Нова педагогічна думка, 2025. Т. 122. № 2. С. 99–104.
Кононова М. М. Психологічні чинники кібербулінгу серед підлітків. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Психологія». 2023. № 4. С. 29–32.
Найдьонова Л. А. Гуманізація стосунків через подолання цькування в шкільній спільноті. Наукові студії із соціальної та політичної психології. Київ, 2007. № 17 (20). С. 157–166.
Резніченко І. Педагогічне партнерство сім’ї та школи в умовах НУШ. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. 2018. № 59. С. 279–285.
Тюріна В. О., Вавренюк Т. Д. Кібербулінг як форма психологічного насильства в підлітковому та молодіжному середовищі. Психологічні та педагогічні проблеми професійної освіти та патріотичного виховання персоналу системи МВС України. Харків, 2020. С. 287–290.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.




