PEDAGOGICAL PARTNERSHIP OF FAMILY AND SCHOOL IN STRENGTHENING CHILDREN’S PSYCHOLOGICAL RESISTANCE TO CYBERBULLYING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-3-17

Keywords:

safe educational environment, cyberbullying, online safety, pedagogical partnership, prevention, psychological resilience, prevention, family, school

Abstract

The article is devoted to the study of the problem of strengthening children’s psychological resistance to cyberbullying in the conditions of intensive development of digital technologies and expansion of communications in virtual space. Cyberbullying is considered as one of the forms of psychological violence, which is carried out using information and communication technologies and has long-term negative consequences for the emotional state, self-esteem and social adaptation of the child. The article substantiates that effective counteraction to this threat is possible under the condition of implementing a pedagogical partnership of family and school, which involves coordinated, mutually complementary activities of parents and teachers.The essence of pedagogical partnership as an integrative process aimed at forming a safe psychological environment, developing self-regulation skills, emotional stability, critical thinking and social competence in children was also studied. Psychological and pedagogical approaches to understanding the phenomenon of psychological stability and factors contributing to its increase in online communication were analyzed.Practical aspects of interaction between school and family were outlined: joint implementation of preventive measures, trainings on teaching safe use of the Internet, establishing constant feedback between participants in the educational process, timely response to cases of cyberbullying. The study used methods of analysis and synthesis of scientific sources, comparative and systemic approaches, which allowed to formulate recommendations for improving partnership interaction between parents and teachers. The results can be implemented in the activities of secondary education institutions, used by school psychologists, social educators, class teachers and parents to prevent cyberbullying and develop psychological resilience of primary school students.

References

Бібік Н. Нова українська школа: порадник для вчителя. Київ : ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. 206 с.

Ворожбіт-Горбатюк В. Компетентність педагогічного партнерства як базис якості вищої педагогічної освіти. Молодь і ринок. 2021. № 10. С. 63–68.

Гаврилова О. Л. Формування нового освітнього простору на принципах педагогіки партнерства. Педагогіка партнерства як основа розвитку суб’єктів освітньої діяльності в умовах нової української школи : збірник науково-методичних матеріалів конференції. Київ, 2019. С. 78–86.

Ковалишин О. Педагогічне партнерство школи та сім’ї: особливості залучення батьків до освітнього процесу. Нова педагогічна думка, 2025. Т. 122. № 2. С. 99–104.

Кононова М. М. Психологічні чинники кібербулінгу серед підлітків. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Психологія». 2023. № 4. С. 29–32.

Найдьонова Л. А. Гуманізація стосунків через подолання цькування в шкільній спільноті. Наукові студії із соціальної та політичної психології. Київ, 2007. № 17 (20). С. 157–166.

Резніченко І. Педагогічне партнерство сім’ї та школи в умовах НУШ. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. 2018. № 59. С. 279–285.

Тюріна В. О., Вавренюк Т. Д. Кібербулінг як форма психологічного насильства в підлітковому та молодіжному середовищі. Психологічні та педагогічні проблеми професійної освіти та патріотичного виховання персоналу системи МВС України. Харків, 2020. С. 287–290.

Published

2025-10-15