СТРЕСОВІ ЧИННИКИ ЯК ПРЕДИКТОРИ ТРИВОЖНОСТІ В ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-3-11Ключові слова:
тривожність, стресові чинники, дошкільний вік, психоемоційний розвиток, предикториАнотація
У статті розглядається проблема впливу стресових чинників на формування підвищеної тривожності в дітей дошкільного віку. Акцентовано на тому, що сучасні соціальні трансформації, воєнний стан, інформаційне перевантаження й нестабільність сімейного виховання створюють ризики психоемоційного напруження, яке діти ще не здатні ефективно долати.Узагальнено вітчизняні та зарубіжні наукові підходи до розуміння тривожності, зокрема концепції Ч. Спілбергера, К. Хорні, І. Беха й Т. Титаренко. Визначено основні групи предикторів тривожності: сімейні (конфліктність, непослідовність виховання, гіперопіка чи відстороненість), освітні (адаптаційні труднощі, зміна вимог), соціокультурні (інформаційна насиченість, безпекові загрози) й індивідуально-психологічні (низька толерантність до фрустрації, емоційна вразливість).Емпірична частина дослідження здійснена з використанням проєктивних методик і батьківської анкети, що забезпечило тріангуляцію даних. Отримані результати показали, що в значної частини дітей спостерігається середній (52–64%) і високий (24–28%) рівень тривожності, що проявляється в поведінкових, емоційних і проєктивних показниках. Виявлено, що найбільш значущими стресовими чинниками, які є предикторами підвищеної тривожності в дошкільників, є ситуації агресії чи приниження (як безпосереднє переживання, так і спостереження), що формує страх покарання й відторгнення; соціальна ізоляція й ігнорування, які підривають відчуття власної цінності; страх розлуки з батьками, нестача емоційної підтримки та безпеки, що посилює страх самотності й невпевненість. Дані підтверджують тісний взаємозв’язок між стилем виховання, соціальним середовищем і рівнем емоційного благополуччя дітей.Отримані дані можуть бути використані практичними психологами й педагогами для розроблення програм профілактики й корекції дитячої тривожності.
Посилання
Бех І. Д. Особистість у просторі духовного розвитку : монографія. Київ : Академвидав, 2012. 272 с.
Гавриш Н. В. Дитина в дошкільні роки: психологічні особливості розвитку. Київ : Освіта, 2011. 192 с.
Єресько Г.М. Психологічні аспекти тривожності у дітей дошкільного віку. Наук. записки Інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. 2009. Т. 31. Ч. 2. С. 45–52.
Кононко О. Л. Психолого-педагогічні аспекти розвитку дитини раннього віку : навчальний посібник. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2018. 255 с.
Лаврентьєва Г. П., Титаренко Т. М. Практична психологія для вихователів. Київ : ВІПОЛ, 1993. 80 с.
Митрофанова О. В. Формування емоційної стабільності у дітей дошкільного віку. Психологія і суспільство. 2010. № 1. С. 89–94.
Методики психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах війни : практичний посібник / В. Г. Панок, В. В. Рибалка, С. К. Шандрук та ін. Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2023. 212 с.
Розуміння та інтерпретація життєвого досвіду як чинник розвитку особистості : монографія / за ред. Н. В. Чепелєвої. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2013. 276 с.
Титаренко Т. М., Ларіна Т. А. Життєстійкість особистості в умовах життєвих криз. Психологія і суспільство. 2020. № 4. С. 17–24.
Титаренко Т. М. Життєвий світ особистості: у межах і за межами буденності. Київ : Либідь, 2003. 252 с.
Blair C., Raver C. Poverty, stress, and brain development: New directions for prevention and intervention. Acad Pediatr. 2016 Apr. 16 (3). Р. 30–36.
Bronfenbrenner U. The Ecology of Human Development: Experiments by Nature and Design. Cambridge, MA : Harvard University Press, 1979. 349 р.
Compas B. E. et al. Coping, emotion regulation, and psychopathology in childhood and adolescence: A meta-analysis and narrative review. Psychol Bull. 2017. № 143 (9). Р. 939–991.
Egger H. L, Angold A. The Preschool Age Psychiatric Assessment (PAPA): A structured parent interview for diagnosing psychiatric disorders in preschool children. Handbook of infant, toddler, and preschool mental assessment. New York : Oxford University Press, 2004. Р. 223–243.
Horney K. Neurosis and human growth: The struggle toward self-realization. New York : W.W. Norton & Company, 1950. 355 p.
Hudson J. L., Dodd H. F., Bovopoulos N. Temperament, family environment and anxiety in preschool children. Journal of Abnormal Child Psychology. 2011. Vol. 39 (7). Р. 1573–2835.
Masten A. S. Ordinary magic: Resilience еn development. The Guilford Press. New York, 2014. 370 p.
Selye H. The Stress of Life. New York : McGraw-Hill, 1956. 479 p.
Spielberger C. D. Manual for the State-Trait-Anxiety Inventory: STAI. Palo Alto, CA : Consulting Psychologists Press, 1983. 36 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.




