STRESS FACTORS AS PREDICTORS OF ANXIETY IN PRESCHOOL CHILDREN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-3-11

Keywords:

аnxiety, stress factors, preschool age, psycho-emotional development, predictors

Abstract

The article examines the impact of stress factors on the formation of increased anxiety in preschool children.It emphasizes that modern social transformations, the state of war, information overload, and instability of family upbringing create risks of psycho-emotional tension that children are not yet able to effectively cope with. Domestic and foreign scientific approaches to understanding anxiety are summarized, in particular the concepts of C. Spielberger, K. Horney, I. Bekh and T. Tytarenko. The main groups of anxiety predictors are identified: family (conflict, inconsistency in upbringing, overprotection or detachment), educational (adaptation difficulties, changes in requirements), sociocultural (information saturation, security threats), and individual-psychological (low frustration tolerance, emotional vulnerability).The empirical part of the study was carried out using projective techniques and parent questionnaires, which ensured data triangulation. The results showed that a significant proportion of children demonstrate medium (52–64%) and high (24–28%) levels of anxiety, manifested in behavioral, emotional, and projective indicators. The most significant stress factors predicting increased anxiety in preschoolers include situations of aggression or humiliation (both direct experience and observation), which create fear of punishment and rejection; social isolation and neglect, which undermine self-worth; fear of separation from parents and lack of emotional support and security, which intensify loneliness and insecurity.

References

Бех І. Д. Особистість у просторі духовного розвитку : монографія. Київ : Академвидав, 2012. 272 с.

Гавриш Н. В. Дитина в дошкільні роки: психологічні особливості розвитку. Київ : Освіта, 2011. 192 с.

Єресько Г.М. Психологічні аспекти тривожності у дітей дошкільного віку. Наук. записки Інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. 2009. Т. 31. Ч. 2. С. 45–52.

Кононко О. Л. Психолого-педагогічні аспекти розвитку дитини раннього віку : навчальний посібник. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2018. 255 с.

Лаврентьєва Г. П., Титаренко Т. М. Практична психологія для вихователів. Київ : ВІПОЛ, 1993. 80 с.

Митрофанова О. В. Формування емоційної стабільності у дітей дошкільного віку. Психологія і суспільство. 2010. № 1. С. 89–94.

Методики психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах війни : практичний посібник / В. Г. Панок, В. В. Рибалка, С. К. Шандрук та ін. Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2023. 212 с.

Розуміння та інтерпретація життєвого досвіду як чинник розвитку особистості : монографія / за ред. Н. В. Чепелєвої. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2013. 276 с.

Титаренко Т. М., Ларіна Т. А. Життєстійкість особистості в умовах життєвих криз. Психологія і суспільство. 2020. № 4. С. 17–24.

Титаренко Т. М. Життєвий світ особистості: у межах і за межами буденності. Київ : Либідь, 2003. 252 с.

Blair C., Raver C. Poverty, stress, and brain development: New directions for prevention and intervention. Acad Pediatr. 2016 Apr. 16 (3). Р. 30–36.

Bronfenbrenner U. The Ecology of Human Development: Experiments by Nature and Design. Cambridge, MA : Harvard University Press, 1979. 349 р.

Compas B. E. et al. Coping, emotion regulation, and psychopathology in childhood and adolescence: A meta-analysis and narrative review. Psychol Bull. 2017. № 143 (9). Р. 939–991.

Egger H. L, Angold A. The Preschool Age Psychiatric Assessment (PAPA): A structured parent interview for diagnosing psychiatric disorders in preschool children. Handbook of infant, toddler, and preschool mental assessment. New York : Oxford University Press, 2004. Р. 223–243.

Horney K. Neurosis and human growth: The struggle toward self-realization. New York : W.W. Norton & Company, 1950. 355 p.

Hudson J. L., Dodd H. F., Bovopoulos N. Temperament, family environment and anxiety in preschool children. Journal of Abnormal Child Psychology. 2011. Vol. 39 (7). Р. 1573–2835.

Masten A. S. Ordinary magic: Resilience еn development. The Guilford Press. New York, 2014. 370 p.

Selye H. The Stress of Life. New York : McGraw-Hill, 1956. 479 p.

Spielberger C. D. Manual for the State-Trait-Anxiety Inventory: STAI. Palo Alto, CA : Consulting Psychologists Press, 1983. 36 p.

Published

2025-10-15