СИСТЕМНО-СИНЕРГЕТИЧНИЙ ПІДХІД ЯК МЕТОДОЛОГІЧНА ОСНОВА ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СОЦІОНОМІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ

Автор(и)

  • Т. М. Тюльпа Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка https://orcid.org/0000-0002-8032-8676

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-2-27

Ключові слова:

системно-синергетичний підхід, майбутні фахівці соціономічних спеціальностей, професійна підготовка

Анотація

У статті висвітлено результати наукового дослідження проблеми впровадження системно-синергетичного підходу як методологічної основи професійної підготовки майбутніх фахівців соціономічних спеціальностей. Визначено вплив синергетики на розвиток педагогічного процесу, який є цілісною системою, що включає низку підсистем: викладача, студента, соціальне й освітнє середовище, студентський і викладацький колективи тощо.Акцентовано увагу на тому, що для особистості майбутнього фахівця соціономічних спеціальностей наявність пунктів біфуркації й онтологічна роль випадкового фактора забезпечують домінування в освітній діяльності самоосвіти, самоорганізації, самоврядування й полягають у стимулювальному впливі на суб’єкт з метою його саморозкриття й самовдосконалення, самоактуалізації в процесі співпраці з іншими людьми та самим собою. Відзначено особливу актуальність синергетики як методологічного підходу до професійної підготовки майбутніх представників соціономічних спеціальностей, які сприймають і здійснюють соціальні впливи у відкритому соціальному середовищі як великій, складній системі. Використання системно-синергетичного підходу уможливлює створення нової методології, яка, з одного боку, має яскраво виражену особистісно-орієнтовану спрямованість, а з іншого – визначає умови й перспективи взаємодії із зовнішнім середовищем.Доведено, що використання системно-синергетичного підходу в дослідженні процесів і явищ в освіті й навчанні дає змогу по-новому, з системних позицій, поглянути на методологічні основи сучасної педагогіки вищої школи; досліджувати структури освітньої системи й оцінювати її стан загалом на основі врахування впливу відповідних факторів; проєктувати зміст дисциплін на основі гуманітаризації, екологізації та інтеграції в освітньому середовищі; цілеспрямовано досліджувати зв’язки й відносини в складних структурах підсистем освітньої системи. Це дає можливість судити про системно-синергетичний підхід як про методологію, у контексті якої розглядається формування й розвиток професійних якостей соціономістів у різноманітних складних системах, у тому числі й соціальних.

Посилання

Вознюк О. В. Розвиток вітчизняної педагогічної думки: синергетичний підхід : монографія / за ред. проф. П. Ю. Сауха. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2009. 184 с.

Кремень В. Г Інформаційно-комунікаційні технології в освіті і формування інформаційного суспільства. Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах. 2006. № 6. С. 4–9.

Родигіна І. В. Компетентнісний підхід в освіті: синергетичний вимір. Наукова скарбниця освіти Донеччини. 2014. № 1. С. 44–49.

Синергетика i освіта : монографія / за ред. В. Г. Кременя. Київ : Інститут обдарованої дитини, 2014. 348 с.

Синишина В., Савіцька В. Інтегративна компетентність майбутніх фахівців: психолого-педагогічні аспекти формування в закладах вищої освіти. Гуманітарні студії: історія та педагогіка. 2021. № 2. С. 115–124.

Тюльпа Т. М. Забезпечення міждисциплінарної інтеграції навчальних дисциплін як умова формування професійної компетентності майбутніх фахівців соціономічних спеціальностей. Colloquium-journal. 2024. № 30(223). С. 26–30.

Цикін В. О. Синергетика і освіта. Синергетичне світобачення. Наукові та педагогічні аспекти : монографія / за ред. Н. В. Кочубей. Суми : Університетська книга, 2017. С. 162–177.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-27