РОЗВИТОК САМОРЕГУЛЯЦІЇ УЧНІВ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В УМОВАХ РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ГОЛОВОЛОМОК

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-2-26

Ключові слова:

саморегуляція, учні з особливими освітніми потребами, стилі саморегуляції поведінки, головоломки

Анотація

Саморегуляція – це здатність людини свідомо керувати своїми емоціями, думками й поведінкою відповідно до поставлених цілей, норм чи умов середовища. Вона охоплює процеси контролю імпульсів, зосередження уваги, подолання стресу та підтримання внутрішньої рівноваги. У сучасних умовах саморегуляція стає важливим чинником психологічного добробуту, ефективної діяльності й адаптації до змін. У статті подано теоретичний огляд проблеми саморегуляції в роботах зарубіжних і вітчизняних учених. Описано результати опитувальника «Стилі саморегуляції поведінки» в учнів з особливими освітніми потребами. Також отримано інформацію щодо таких показників саморегуляції, як планування, моделювання, програмування, оцінювання результатів, гнучкість, самостійність. Проаналізовано можливості розвитку саморегуляції в умовах розв’язування головоломок. Головоломки розглядаються як ефективний інструмент розвитку довільної уваги, планування, контролю й оцінювання власних дій. Визначено характеристики головоломок, які дають змогу ефективно використовувати їх для підвищення загального рівня саморегуляції. Представлено психолого-педагогічні рекомендації з організації корекційних занять з використанням головоломок для учнів з порушенням слуху. Описано експериментальне дослідження, охарактеризовано методику проведення й отримані результати.Показано, що систематичне використання головоломок сприяє підвищенню рівня саморегуляції, розвитку гнучкості, формуванню внутрішньої мотивації до досягнення успіху. Зроблено висновок про доцільність упровадження головоломок у корекційну роботу для учнів з порушенням слуху як одного з ефективних способів формування навичок самоконтролю. Розроблено психолого-педагогічні рекомендації з організації корекційних занять з використанням головоломок для учнів з порушенням слуху.

Посилання

Ганаба С. О. Філософія дидактики: контексти, стратегії, практики : монографія. Суми : Університетська книга, 2014. 334 с.

Гриньова М. В. Саморегуляція : навчально-методичний посібник. Полтава : АСМІ, 2008. 268 с.

Дорожко І. І., Малихіна О. Є., Туріщева Л. В. Розвиток «SOFT SKILLS» у підлітків з порушенням слуху. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Психологія». 2024. № 1. С. 118–122. URL: https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2024.1.22 (дата звернення: 29.04.2025).

Кириченко Т. В. Психологічний зміст саморегуляції особистості. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки». 2017. № 3(1). С. 82–87.

Кузікова С. Дослідження саморегуляції психоенергетичних станів особистості в екстремальному середовище. Психологія і особистість. 2021. № 1. С. 94–106. URL: https://doi.org/10.33989/2226-4078.2021.1.227207 (дата звернення: 29.04.2025).

Пілецька Л. Соціально-психологічні особливості саморегуляції підлітків. Філософські і психологічні науки. Серія «Психологія». 2019. Вип. 22. С. 87–91.

Прохоренко Л. І. Особливості операційного компоненту саморегуляції у молодших підлітків із затримкою психічного розвитку. Особлива дитина: навчання і виховання. 2014. № 1(69). С. 47–55.

Твердохвалова Ю. Л. Саморегуляція поведінки як компонент підготовки майбутнього фахівця. Особистість, суспільство, закон : тези доп. учасників Міжнар. наук.-практ. конф., присвяч. пам’яті проф. С. П. Бочарової (м. Харків, 24 квіт. 2020 р.). Харків, 2020. С. 100–104.

Bandura A. Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review. 1977. № 84. Р. 191–215.

Zimmerman B. J. Models of Self-Regulated and Academic Achievement. Journal of Educational Psychology. 1989. Vol. 81. № 3. P. 329–333.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-27