DEVELOPMENT OF SELF-REGULATION OF STUDENTS WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS IN THE CONDITIONS OF PUZZLE SOLVING
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-2-26Keywords:
self-regulation, students with special needs, behavioral self-regulation styles, puzzlesAbstract
Self-regulation is the ability of an individual to consciously manage their emotions, thoughts, and behaviors in accordance with set goals, norms, or environmental conditions. It involves processes such as impulse control, focused attention, stress management, and maintaining inner balance. In today’s world, self-regulation is becoming a key factor in psychological well-being, effective functioning, and adaptation to change.This article provides a theoretical overview of the issue of self-regulation as addressed in the works of both international and Ukrainian scholars. It presents the results of the “Behavioral Self-Regulation Styles” questionnaire conducted among students with hearing impairments, offering insights into self-regulation indicators such as planning, modeling, programming, evaluation of results, flexibility, and independence.The potential for developing self-regulation through puzzle-solving is also analyzed. Puzzles are regarded as an effective tool for fostering voluntary attention, planning, self-monitoring, and evaluation of one’s actions.The article identifies characteristics of puzzles that make them particularly effective for enhancing overall self-regulation. Psychological and pedagogical recommendations for organizing correctional sessions using puzzles for students with hearing impairments are presented. The article describes an experimental study, including the research methodology and the results obtained. It demonstrates that the systematic use of puzzles contributes to an increased level of self-regulation, the development of cognitive flexibility, and the cultivation of intrinsic motivation for success.The study concludes that integrating puzzles into correctional programs for students with hearing impairments is a highly effective method for fostering self-control skills. Detailed psychological and pedagogical guidelines for implementing such interventions are also provided.
References
Ганаба С. О. Філософія дидактики: контексти, стратегії, практики : монографія. Суми : Університетська книга, 2014. 334 с.
Гриньова М. В. Саморегуляція : навчально-методичний посібник. Полтава : АСМІ, 2008. 268 с.
Дорожко І. І., Малихіна О. Є., Туріщева Л. В. Розвиток «SOFT SKILLS» у підлітків з порушенням слуху. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Психологія». 2024. № 1. С. 118–122. URL: https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2024.1.22 (дата звернення: 29.04.2025).
Кириченко Т. В. Психологічний зміст саморегуляції особистості. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки». 2017. № 3(1). С. 82–87.
Кузікова С. Дослідження саморегуляції психоенергетичних станів особистості в екстремальному середовище. Психологія і особистість. 2021. № 1. С. 94–106. URL: https://doi.org/10.33989/2226-4078.2021.1.227207 (дата звернення: 29.04.2025).
Пілецька Л. Соціально-психологічні особливості саморегуляції підлітків. Філософські і психологічні науки. Серія «Психологія». 2019. Вип. 22. С. 87–91.
Прохоренко Л. І. Особливості операційного компоненту саморегуляції у молодших підлітків із затримкою психічного розвитку. Особлива дитина: навчання і виховання. 2014. № 1(69). С. 47–55.
Твердохвалова Ю. Л. Саморегуляція поведінки як компонент підготовки майбутнього фахівця. Особистість, суспільство, закон : тези доп. учасників Міжнар. наук.-практ. конф., присвяч. пам’яті проф. С. П. Бочарової (м. Харків, 24 квіт. 2020 р.). Харків, 2020. С. 100–104.
Bandura A. Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review. 1977. № 84. Р. 191–215.
Zimmerman B. J. Models of Self-Regulated and Academic Achievement. Journal of Educational Psychology. 1989. Vol. 81. № 3. P. 329–333.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.