ФОРМИ, МЕТОДИ Й ЗАСОБИ ВИХОВАННЯ ЦІННІСНОГО СТАВЛЕННЯ ДО ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ В ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Автор(и)

  • Л. Б. Мельничук Приватний вищий навчальний заклад "Міжнародний університет економіки та гуманітарних наук імені академіка Степана Дем'янчука" https://orcid.org/0000-0001-8307-7932
  • Р. А. Кравець Приватний вищий навчальний заклад "Міжнародний університет економіки та гуманітарних наук імені академіка Степана Дем'янчука"
  • І. Р. Кравець Приватний вищий навчальний заклад "Міжнародний університет економіки та гуманітарних наук імені академіка Степана Дем'янчука"

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-2-17

Ключові слова:

здоровий спосіб життя, ціннісне ставлення, діти дошкільного віку, форми, методи та засоби виховання, фізичний розвиток

Анотація

Статтю присвячено актуальній проблемі виховання ціннісного ставлення до здорового способу життя в період дошкільного дитинства. У статті розглядаються форми, методи й засоби виховання ціннісного ставлення до здорового способу життя в дітей дошкільного віку. Акцентується увага на значущості формування в молодого покоління усвідомленого ставлення до власного здоров’я як до фундаментальної людської цінності.Обґрунтовується необхідність комплексного підходу до виховного процесу, що передбачає інтеграцію зусиль вихователів, батьків дітей дошкільного віку й використання різноманітних форм, методів і засобів впливу.Проаналізовано різні форми взаємодії з родинами вихованців, а саме: інформаційні, організаційні, просвітницькі й практико-орієнтовані. Обґрунтовано сутність методів виховання ціннісного ставлення до здорового способу життя дітей дошкільного віку: методи формування свідомості й переконань (розповідь, бесіда, пояснення, інструктаж), методи організації діяльності та формування досвіду поведінки (вправляння, привчання, створення виховних ситуацій), методи стимулювання поведінки (заохочення, покарання, змагання). Особлива увага приділяється методу позитивного прикладу, методам переконання, вправ і заохочення. Наголошується на необхідності створення належного предметно-просторового середовища для реалізації оздоровчої активності дітей. Обґрунтовується важливість поєднання різних видів дитячої активності: комунікативної, трудової, пізнавально-дослідницької, продуктивної, музично-художньої. Проаналізовано засоби виховання, такі як навчально-методичні матеріали, спортивний інвентар, інтерактивні засоби та природні фактори.У висновках статті підкреслюється, що ефективне виховання ціннісного ставлення до здорового способу життя у дітей дошкільного віку потребує комплексного підходу, який передбачає інтеграцію зусиль педагогів, батьків, використання різноманітних форм, методів і засобів, а також створення сприятливого освітнього середовища.

Посилання

Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція). URL: https://ezavdnz.mcfr.ua/867844 (дата звернення: 17.03.2025).

Бєляєва О. М. Формування здорового способу життя у дітей дошкільного віку: теорія і практика. Київ : Слов’янський видавничий дім, 2021. 320 с.

Божко А. В. Засоби та методи фізичного виховання дошкільників. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2016. Вип. 49(102). С. 52–57.

Вільчковський Е. С., Курок О. І. Фізичне виховання в дошкільному навчальному закладі. Київ : ІЗМН, 2018. 528 с.

Денисенко Н. Ф. Оздоровчі технології – в освітній процес. Дошкільне виховання. 2009. № 9. С. 7–9.

Сахно О. П. Формування мотивації до здорового способу життя у дітей старшого дошкільного віку. Проблеми сучасної психології та педагогіки. 2021. Вип. 15. С. 187–192.

Ткаченко Л. В. Інноваційні технології в системі формування здорового способу життя дошкільників. Педагогічні науки : збірник наукових праць. 2022. Вип. 98. С. 76–81.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-27