ТРАНСФОРМАЦІЯ ГЕНДЕРНОЇ ПАРАДИГМИ ШКІЛЬНИЦТВА УКРАЇНИ Й АВСТРІЇ: ІСТОРИКО-КОМПАРАТИВНИЙ АНАЛІЗ (ДРУГА ПОЛОВИНА XX – ПОЧАТОК XXI СТОЛІТТЯ)

Автор(и)

  • Д. Ю. Куцюк Приватний вищий навчальний заклад "Міжнародний університет економіки та гуманітарних наук імені академіка Степана Дем'янчука" https://orcid.org/0009-0003-7453-4195

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-2-11

Ключові слова:

шкільна освіта, гендерний підхід, учнівська молодь, освітня система, історико- компаративний аналіз

Анотація

У статті представлено результати історико-компаративного аналізу трансформації гендерної парадигми системи шкільної освіти України й Австрії впродовж другої половини ХХ – початку ХХІ століття. Простежено особливості генези гендерної освіти учнівської молоді як педагогічного феномена в контексті суспільно-політичних та історичних змін, а також освітніх реформ в обох країнах. Вивчено нормативно-правові акти України й Австрії, які забезпечують реалізацію гендерних підходів у шкільній практиці, зокрема державні освітні стандарти, міжнародні документи та рекомендації міністерств освіти. Досліджено специфіку впровадження гендерно-чутливих підходів у зміст шкільної освіти, структуру навчальних програм і підручників, фахову підготовку вчителів у зазначених країнах.

Посилання

Березівська Л. Д. Реформування загальної середньої освіти в Україні у XX столітті крізь призму джерелознавства: наук.-допом. бібліогр. покажч. Вінниця : ТОВ «Твори», 2019. 251 с.

Березівська Л. Д. Реформування шкільної освіти України в умовах державотворення (початок 90-х років XX ст.). Молодь і ринок. 2011. № 6. С. 17–21.

Березівська Л. Д. Реформи шкільної освіти в Україні у ХХ столітті: документи, матеріали і коментарі : хрестоматія : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. Луганськ : Вид-во ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2011. 384 с.

Гончаренко О. Особливості впровадження статево-рольового виховання в середніх навчальних закладах України в 1940–1950-х роках. Гендерна парадигма освітнього простору. 2016. № 3/4. С. 32–40.

Горук Н. Врахування ґендерних відмінностей в освітньому процесі. Вісник Львівського університету. Серія «Педагогічна». 2009. Вип. 25. Т. 1. С. 317–322.

Гриневич Л. М., et. al. Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи / Міністерство освіти і науки України. 2016. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf.

Державна національна програма «Освіта» («Україна XXI століття») : Постанова Кабінету Міністрів України від 3 листопада 1993 р. № 896. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/896-93-%D0%BF#Text.

Кравець В., Кікінежді О., Василькевич Я. Формування гендерно справедливого середовища у закладах освіти України: євроінтеграційний контекст. Новий колегіум : науковий інформаційний журнал проблеми вищої освіти. 2023. № 1–2(110). С. 15–23.

Павленко Ю. Г., Карапузова Н. Д. Гендерний підхід у розвитку креативності молодших школярів. Основні цілі стратегії сталого розвитку: проблеми та перспективи : матеріали I Міжнародного науково-практичного форуму (26 вересня 2024 р., м. Полтава). Полтава, 2024. С. 220–223.

Павлюк О. М. Теоретичні засади розвитку шкільної освіти в Україні (друга половина XX століття). Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. 2019. № 6(329). Ч. I. С. 164–170.

Петренко О. Б. Особливості гендерної освітньої політики радянської держави у період «хрущовської відлиги» (1954–1964). Педагогічні науки : збірник наукових праць. 2011. № 1(59). С. 15–25.

Петренко О. Б. Становлення гендерної освіти та виховання учнів у радянській школі (1918–1954 рр.). Педагогічні науки : збірник наукових праць. 2005. № 40. С. 334–340.

Пироженко Л. В. Реформування змісту загальної середньої освіти (середина 60-х – початок 80-х рр. XX століття) : монографія. Київ, 2013. 304 с.

Про освіту : Закон УРСР від 23 травня 1991р. № 1060-XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1060-12#Text.

Рибалко Л. С., Овсюк Д. Р., Карась А. Г. Гендерний підхід у освітянських вимірах: аналіз досвіду ініціативних педагогів. Освіта збереже Україну! : матеріали I Всеукраїнських Прокопенківських читань (10 червня 2022 р., м. Харків). Харків, 2022. С. 311–315.

Ховрякова Т. І. Розвиток ідеї підготовки учнівства до сімейного життя на шпальтах журналу «Сімʼя і школа» (70–80-ті рр. XX ст.): гендерний підхід : дис.… докт. філос. : 011 «Освітні, педагогічні науки». Кривий Ріг, 2023. 282 с.

Шевчук О. Роль школи в соціалізації особистості. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. 2015. № 53. С. 423–430.

Bundeskanzleramt. Bericht über die Situation der Frau in Österreich. Heft 3. Bildungssituation und Bildungschancen der Frau. Wien, 1975. 123 s.

Bundesministerium für Bildung, Wissenschaft und Forschung. 286. Verordnung des Bundesministers für Bildung, Wissenschaft und Forschung, mit der die Verordnung über die Gutachterkommissionen zur Eignungserklärung von Unterrichtsmitteln geändert wird. 2022. URL: https://www.ris.bka.gv.at/Dokumente/BgblAuth/BGBLA_2022_ II_286/BGBLA_2022_II_286.html.

Bundesministerium für Bildung, Wissenschaft und Forschung. Reflexive Geschlechterpädagogik und Gleichstellung in Unterrichtsmitteln. 2023. URL: https://pubshop.bmbwf.gv.at/index.php?rex_media_type=pubshop_download&rex_media_file=rgg_unterrichtsmittel.pdf.

Bundesministerium für Bildung. URL: https://www.bmbwf.gv.at/Themen/schule/gd/meilensteine.html.

Bundesministerium für Wissenschaft, Unterricht, Kunst und Kultur. Leitfaden zur Darstellung von Frauen und Männern in Unterrichtsmitteln. 2012. URL: https://pubshop.bmbwf.gv.at/index.php?rex_media_type=pubshop_download&rex_media_file=187_leitfadengeschlechter.pdf.

European Agency for Special Needs and Inclusive Education. URL: https://www.european-agency.org/country-information/austria/teacher-education-for-inclusive-education.

Schneider C., Tanzberger R., Traunsteiner B. Unterrichtsprinzip Erziehung zur Gleichstellung von Frauen und Männern. Informationen und Anregungen zur Umsetzung ab der 5. Schulstufe. 2011. № 3. 169 s.

Seebauer R., Göttel J. Gender-fair education in Austria. Education & gender. Gender-specific education in different countries. Historical aspects – current trends. Münster, 2023. P. 9–24.

Tajalli E., Polzer E. Bildungsentwicklung in Österreich 2000/2003. Bundesministerium für Bildung, Wissenschaft und Kultur. Wien, 2004. 170 s.

United Nations. URL: https://www.un.org/womenwatch/daw/Review/responses/AUSTRIA-English.pdf.

Bundesministerium für Bildung, Wissenschaft und Forschung. Verordnung des Bundesministers für Bildung, Wissenschaft und Forschung, mit der die Verordnung über die Gutachterkommissionen zur Eignungserklärung von Unterrichtsmitteln geändert wird. BGBLA_2022_II_286. 2022. URL: https://www.ris.bka.gv.at/eli/bgbl/II/2022/286/20220720.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-27