СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНИЙ КЛІМАТ ЯК ФАКТОР ЕФЕКТИВНОСТІ КОЛЕКТИВУ

Автор(и)

  • Є. В. Іванов Державний заклад "Луганський національний університет імені Тараса Шевченка"

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-2-9

Ключові слова:

соціально-психологічний клімат, ефективність колективу, продуктивність праці, трудовий колектив, управління персоналом, міжособистісні відносини

Анотація

У статті розглядається актуальна проблема впливу соціально-психологічного клімату на ефективність функціонування трудового колективу. Акцентовано увагу на тому, що сприятливий соціально-психологічний клімат, який характеризується згуртованістю, взаємодопомогою, підтримкою й одночасною вимогливістю, є одним із ключових факторів забезпечення високої продуктивності праці й загального успіху підприємства. Проаналізовано теоретичні підходи до розуміння сутності соціально-психологічного клімату, його основних характеристик і показників. Розкрито взаємозв’язок між психологічною атмосферою в колективі й такими аспектами, як мотивація персоналу, трудова активність, плинність кадрів і якість виконуваної роботи.На основі аналізу наукових джерел та узагальнення практичного досвіду обґрунтовано важливість створення й підтримання позитивного соціально-психологічного клімату як одного з резервів підвищення ефективності колективної діяльності. Надано низку практичних рекомендацій щодо оптимізації соціально-психологічного клімату на підприємстві, включаючи застосування гнучких методів контролю, моделювання позитивних управлінських практик, формування відносин підтримки й довіри, а також забезпечення належного рівня участі працівників у самоврядуванні.Підкреслено, що інвестування у створення сприятливого соціально-психологічного клімату є стратегічно важливим для будь-якої організації, оскільки сприяє не лише підвищенню продуктивності праці, а й покращенню емоційного стану працівників, зниженню рівня конфліктності й формуванню згуртованого та мотивованого колективу, здатного ефективно досягати поставлених цілей.У статі запропоновано системний підхід до управління цим важливим аспектом корпоративної культури, що дасть змогу підвищити стійкість і конкурентоспроможність компанії в довгостроковій перспективі.

Посилання

Бровар О. В. Соціально-психологічні аспекти менеджменту персоналу банківських установ. Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії та практики : збірник наукових праць. Київ, 2018. № 1. С. 281–289.

Донцов А. І. Міжкультурні взаємодії і соціальна дистанція Національний психологічний журнал. 2014. № 2(14). С. 5–12.

Управління конфліктами : навчальний посібник / Г. В. Жаворонкова, О. М. Скібицький, Т. В. Сівашенко, О. І. Туз. Київ : Кондор, 2010. 172 с.

Кравченко О. О., Кикоть С. В. Психологічні аспекти управління персоналом. Молодий вчений. Херсон, 2016. № 3. С. 101–103.

Лєскова Л. Ф. Формування сприятливого соціально-психологічного клімату у колективі установи соціальної сфери, Молодий вчений. Херсон, 2017. № 4. С. 98–103.

Матійків І. М. Роль конфліктологічної компетентності керівника у створенні безпечних психологічних умов праці у педагогічному колективі. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Львів, 2012. № 2. С. 434–443.

Олійник Н. Ю. До питання поліпшення соціально-психологічного клімату в організації. Молодий вчений. Херсон, 2017. № 4. С. 725–728.

Сорока І. А. Позитивний соціально-психологічний клімат як засіб профілактики конфліктів у педагогічному колективі. Правовий вісник Університету «Крок». 2016. № 2. С. 150–154.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-27