ФОРМУВАННЯ ЦІННОСТІ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ В МАЙБУТНІХ СТУДЕНТІВ-ПСИХОЛОГІВ ЯК ЧИННИКА ЇХНЬОГО СУБ’ЄКТИВНОГО БЛАГОПОЛУЧЧЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-2-8

Ключові слова:

здоровий спосіб життя, студенти-психологи, благополуччя, психогігієна, освітні практики

Анотація

У статті розглядається взаємозв’язок між здоровим способом життя, ціннісним ставленням до здоров’я та суб’єктивним благополуччям студентів, які здобувають освіту за спеціальністю «Психологія». Увага зосереджена на важливості розвитку культури турботи про себе в процесі професійного становлення майбутніх психологів, особливо в умовах соціальної нестабільності й війни.Теоретично обґрунтовано, що здоров’я – не лише біологічна категорія, а й психологічний, соціальний і ціннісний феномен, який безпосередньо впливає на професійну стійкість, здатність до емпатії й ефективну допомогу іншим. Емпіричне дослідження охопило 60 студентів 1–2 курсів, які навчаються за спеціальністю «Психологія» в ПВНЗ «Європейський університет». Проведено опитування за такими психодіагностичними методиками, як SF-36 (Дж. Е. Вар) і «Шкала суб’єктивного благополуччя» (Ж. Перуе-Баду). Отримані результати продемонстрували наявність статистично значущого зв’язку між рівнем емоційної врівноваженості, позитивним ставленням до здоров’я, показниками психічного здоров’я й суб’єктивного благополуччя. Зроблено висновок про необхідність системного включення теми збереження й підтримки здоров’я в зміст професійної підготовки психологів. Запропоновано низку заходів, які можна запровадити в рамках освітнього процесу задля формування в студентів-психологів внутрішньої цінності турботи про себе як основи професійної стійкості, зокрема введення психогігієни як обов’язкової навчальної дисципліни, інтеграція практик самодослідження й самопідтримки, проведення тренінгів і групових занять на тему здорового способу життя, запровадження менторських програм тощо. Обґрунтовано, що формування відповідального ставлення до власного здоров’я є важливим складником становлення психолога як стійкої, зрілої та ефективної особистості.

Посилання

Ващенко О. Педагогічні умови створення здоров’язбережувального середовища сучасної початкової школи. Гуманітарний вісник Державного вищого навчального закладу «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Серія «Педагогіка. Психологія. Філософія». Переяслав- Хмельницький, 2012. Вип. 27. С. 46–50.

Волошин О. Р. Роль здоров’язбережувальних технологій в освітньому процесі. Психологія, педагогіка та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2012. Вип. 6. С. 47–50.

Єжова О. О. Створення освітнього середовища, спрямованого на формування ціннісного ставлення до здоров’я учнів професійно-технічних навчальних закладів. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді : збірник наукових праць. 2011. Вип. 15. Кн. І. С. 464–471.

Носко М. О., Грищенко С. В., Носко Ю. М. Формування здорового способу життя : навчальний посібник. Київ : Видво, 2013. 268 с.

Основи здорового способу життя. Практичні заняття : навчальний посібник для самостійної роботи студентів / уклад. : І. Ю. Карпюк, Т. К. Обезюк. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2022. 419 с.

Технології забезпечення психічного здоров’я та благополуччя освітнього персоналу в умовах війни та післявоєнного відновлення : монографія / Л. М. Карамушка, О. В. Креденцер, К. В. Терещенко та ін. ; за ред. Л. М. Карамушки. Київ : Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2024. 288 с.

Титаренко Т. М. Моє майбутнє залежить від мене: практики здорового сьогодення у воєнних і повоєнних умовах : монографія / Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Кропивницький : Імекс-ЛТД , 2024. 130 с.

Формування здорового способу життя : навчально-методичні рекомендації / авт. колект. : Т. Андріученко, О. Вакуленко, В. Волков, Н. Дзюба, В. Коляда, Н. Комарова, І. Пєша, Н. Тілікіна ; кер. авт. колект. О. Вакуленко. Київ : ДУ «Державний інститут сімейної та молодіжної політики», 2018. 100 с.

World Health Organization. Ottawa Charter for Health Promotion. First International Conference on Health Promotion. Ottawa, 21 November 1986. Geneva : WHO, 1986. 5 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-27