FORMATION OF THE VALUE OF A HEALTHY LIFESTYLE IN FUTURE PSYCHOLOGY STUDENTS AS A FACTOR OF THEIR SUBJECTIVE WELL-BEING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-2-8

Keywords:

healthy lifestyle, psychology students, well-being, psychohygiene, educational practices

Abstract

The article discusses the relationship between a healthy lifestyle, value attitude to health and subjective well-being of students majoring in psychology. Attention is focused on the importance of developing a culture of self-care in the process of professional development of future psychologists, especially in conditions of social instability and war. It is theoretically substantiated that health is not only a biological category, but also a psychological, social and value phenomenon that directly affects professional resilience, the ability to empathize and effectively help others. The empirical study covered 60 1st and 2nd year students majoring in Psychology at the European University. A survey was conducted using such psychodiagnostic methods as the SF-36 (J. E. Ware) and the Subjective Well-Being Scale (J. Perué-Badou). The obtained results demonstrated the existence of a statistically significant relationship between the level of emotional balance, positive attitude to health, indicators of mental health and subjective well-being. It is concluded that it is necessary to systematically include the topic of health maintenance and health promotion in the content of professional training of psychologists. A number of measures are proposed that can be implemented in the educational process to form the intrinsic value of self-care in psychology students as the basis of professional resilience, in particular, the introduction of psychohygiene as a compulsory discipline, the integration of self-study and self-support practices, trainings and group classes on healthy lifestyles, the introduction of mentoring programs, etc. It is substantiated that the formation of a responsible attitude to one's own health is an important component of the formation of a psychologist as a stable, mature and effective personality.

References

Ващенко О. Педагогічні умови створення здоров’язбережувального середовища сучасної початкової школи. Гуманітарний вісник Державного вищого навчального закладу «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Серія «Педагогіка. Психологія. Філософія». Переяслав- Хмельницький, 2012. Вип. 27. С. 46–50.

Волошин О. Р. Роль здоров’язбережувальних технологій в освітньому процесі. Психологія, педагогіка та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2012. Вип. 6. С. 47–50.

Єжова О. О. Створення освітнього середовища, спрямованого на формування ціннісного ставлення до здоров’я учнів професійно-технічних навчальних закладів. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді : збірник наукових праць. 2011. Вип. 15. Кн. І. С. 464–471.

Носко М. О., Грищенко С. В., Носко Ю. М. Формування здорового способу життя : навчальний посібник. Київ : Видво, 2013. 268 с.

Основи здорового способу життя. Практичні заняття : навчальний посібник для самостійної роботи студентів / уклад. : І. Ю. Карпюк, Т. К. Обезюк. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2022. 419 с.

Технології забезпечення психічного здоров’я та благополуччя освітнього персоналу в умовах війни та післявоєнного відновлення : монографія / Л. М. Карамушка, О. В. Креденцер, К. В. Терещенко та ін. ; за ред. Л. М. Карамушки. Київ : Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2024. 288 с.

Титаренко Т. М. Моє майбутнє залежить від мене: практики здорового сьогодення у воєнних і повоєнних умовах : монографія / Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Кропивницький : Імекс-ЛТД , 2024. 130 с.

Формування здорового способу життя : навчально-методичні рекомендації / авт. колект. : Т. Андріученко, О. Вакуленко, В. Волков, Н. Дзюба, В. Коляда, Н. Комарова, І. Пєша, Н. Тілікіна ; кер. авт. колект. О. Вакуленко. Київ : ДУ «Державний інститут сімейної та молодіжної політики», 2018. 100 с.

World Health Organization. Ottawa Charter for Health Promotion. First International Conference on Health Promotion. Ottawa, 21 November 1986. Geneva : WHO, 1986. 5 с.

Published

2025-06-27