РЕЗУЛЬТАТИ ЕФЕКТИВНОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОГО КОНСУЛЬТУВАННЯ ПІДЛІТКІВ З ОЗНАКАМИ ДЕВІАНТНОЇ ПОВЕДІНКИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-2-7Ключові слова:
підлітковий вік, консультування, девіантна поведінка, психокорекція, психопрофілактикаАнотація
У статті представлено результати динамічного експериментально-психологічного обстеження підлітків у процесі проведення психологічного консультування та психокорекції з метою визначення ефективності пропонованих методів спеціальної психологічної допомоги з використанням доказової психології. Якщо психологічне консультування ґрунтувалося на принципах системної сімейної психотерапії, то в методах психокорекції використовувалися методи трансактного аналізу, символдрами, особистісно-орієнтованої психотерапії та імаготерапії.Застосування багатовимірного психологічного аналізу дає змогу провести порівняльну оцінку динамічних результатів дослідження підлітків у процесі комплексної психологічної корекції, яку здійснювали у двох напрямах: перший – спеціальна психологічна допомога підліткам, спрямована на психологічну профілактику адиктивного й делінквентного стереотипів поведінки; другий – конституційно-орієнтована профілактика, спрямована на оптимізацію психологічних механізмів захисту особистості, що перешкоджає формуванню негативних психотипологічних коливань від діапазону норми-акцентуації до меж діапазону аномальної особистісної мінливості.Система психологічного консультування та психокорекції побудована так, що дає можливість зустрічатися із сім’єю підлітка й самим підлітком не менше як 2–3 рази на тиждень упродовж від кількох місяців у разі конституційно орієнтованої психопрофілактики до одного-двох років у разі психопрофілактики виникнення адиктивних або делінквентних стереотипів поведінки.На певному (початковому) етапі дослідження стало зрозуміло, що отримані результати психопрофілактики дають змогу досягти неповної редукції. Це потребувало видозміни системи спеціальної психологічної допомоги. Експериментально-психологічні дослідження підлітків проводили один раз на 2–3 місяці протягом усього періоду надання спеціальної психологічної допомоги. Емпіричне та психологічне спостереження, інтерв’ю використовували постійно під час зустрічей із підлітками, коли досліджували психологічні прояви особистісних і поведінкових особливостей.
Посилання
Большакова А. М., Віденєєв І. О. Особливості рівня адекватності самосвідомості в підлітків у діапазоні психологічної норми-акцентуації. Габітус. 2023. Вип. 52. С. 109–113.
Ком’яга А. В., Головко В. М. Проблема поведінкової девіації молоді та профілактика девіантної поведінки неповнолітніх. Південноукраїнський правничий часопис. Серія «Правова система: теорія і практика». 2022. Вип. 4. Ч. 2. С. 118–122.
Кризові стани в сучасних умовах: діагностика, корекція та профілактика / під ред. проф. Л. М. Юр’євої. Київ : Видавництво ТОВ «Галерея Принт», 2017. 174 с.
Магдисюк Л. Особливості психологічного консультування підлітків із девіантною поведінкою : монографія. Луцьк : Вежа-Друк, 2024. 140 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.