ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ЕФЕКТИВНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ ДО ПРЕВЕНТИВНОГО ВИХОВАННЯ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2021/2024-1-4Ключові слова:
майбутні психологи, професійна підготовка, превентивне виховання.Анотація
У статті проаналізовано проблему підготовки майбутніх психологів до превентивного виховання підлітків із девіантною поведінкою в закладах загальної середньої освіти. Досліджено підходи вітчизняних і зарубіжних науковців щодо підготовки майбутніх фахівців у ЗВО. Авторами виокремлено педагогічні умови для успішної фахової підготовки майбутніх спеціалістів у ЗВО. Пояснено, що майбутні психологи повинні знати особливості підліткового віку. Зазначено необхідність налагодження конструктивної взаємодії зі всіма суб’єктами освітньої діяльності з метою превентивного виховання. У процесі професійної підготовки важливо концентрувати увагу на етапах і механізмах розвитку ціннісної самосвідомості майбутнього фахівця, засобах і техніках надання психологічної допомоги, інноваційних методах, формах і прийомах превентивного виховання молоді. Для роботи з учнями майбутні фахівці в галузі психології повинні оволодіти знаннями про вікову психологію та специфіку фізичного, психоемоційного й соціального розвитку підлітків. Виокремлено основні педагогічні умови, необхідні для ефективної підготовки майбутніх психологів до роботи з важкими підлітками за такими напрямами: наповненість освітньо-професійної програми освітніми компонентами, зміст яких спряє усвідомленню здобувачами вищої освіти важливості здійснення превентивного виховання серед дітей і молоді; проведення різноманітних форм занять із дітьми в закладах середньої освіти під час проходження педагогічної практики щодо їх превентивного виховання; залучення здобувачів освіти до виховних заходів, що проводяться у ЗВО з метою попередження правопорушень серед дітей і молоді; залучення майбутніх психологів до роботи з батьками здобувачів середньої освіти та пояснення останнім важливості здійснення превентивного виховання дітей у родинах. Акцентовано увагу на необхідності постійного професійного самовдосконалення молодого психолога.
Посилання
Freud A. Adolescence Psychoanalytic Study of the Child. New York: International Universities Press. 1958. Vol. 13. P. 255–278, р. 275.
Волошина В. В. Психологічні технології підготовки майбутнього психолога : автореф. дис. … д-ра психол. наук : 19.00.07. Київ, 2016. 45 с. С. 10, 11.
Ковалькова Т. О. Формування готовності майбутніх психологів до професійної діяльності в авіаційній галузі у процесі фахової підготовки. Київ, 2016. С. 14, 15.
Савчин М. В., Гавриш З. С. Вступ до спеціальності: психолог, практичний психолог : навч. посіб. Івано-Франківськ : Місто НВ, 2007. 400 с. С. 112.
Самойлов А. М. Профілактика девіантної поведінки підлітків у соціально-виховному середовищі загальноосвітньої школи : дис. … канд. пед. наук: 03.00.07 / Вінницький держ. пед. ун-т. Вінниця, 2017. 197 с. С. 21.
Синишина В. В. Особливості професійної підготовки майбутніх практичних психологів у контексті сучасних вимог. Педагогічні інновації у фаховій освіті. Випуск 10. Ужгород, 2019. С. 164.
Чепелєва Н. В. Особистісна підготовка практикуючого психолога. Основи практичної психології : підручник / В. Панюк, Т. Титаренко, Н. Чепелева та ін. Київ : Либідь, 1999. С. 242–249.