НАЦІОНАЛЬНА ІДЕНТИЧНІСТЬ БАТЬКІВ ЯК ЧИННИК ФОРМУВАННЯ ПСИХОЛОГІЧНОЇ СТІЙКОСТІ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-3-40Ключові слова:
психологічна стійкість, старший дошкільний вік, світоглядні позиції, гуманітарна безпека, національна ідентичність, адаптація дитини, родинне вихованняАнотація
У статті проаналізовано вплив світоглядних позицій та національної ідентичності батьків на формування психологічної стійкості дітей старшого дошкільного віку в умовах сучасних соціокультурних викликів.Здійснено огляд наукових підходів до визначення феномену психологічної стійкості, визначено особливості сімейного середовища як детермінанти цього процесу. Проведено детальний аналіз наукових досліджень, присвячених проблематиці психологічної стійкості в умовах воєнного стану, який підтверджує актуальність та важливість дослідження проблеми психологічної стійкості дітей старшого дошкільного віку в науковому й практичному аспектах.Сформульована основна мета статті – на основі аналізу наукових підходів та емпіричних даних визначити ключові складники поведінки дорослого, що здатні забезпечувати формування та підтримувати психологічну стійкість дитини старшого дошкільного віку в умовах повномасштабної війни, з особливим акцентом на світоглядних позиціях і питаннях національної ідентичності; проаналізувати результати опитування батьків з метою оцінки рівня готовності українських батьків до виконання цієї функції в умовах сім’ї.На основі емпіричного дослідження схарактеризовано ключові світоглядні установки батьків, що забезпечують розвиток стійкості дитини. Обґрунтовано, що світогляд батьків, зокрема їх ставлення до свободи, відповідальності, цінностей гідності та національної ідентичності, є ресурсом формування здатності дитини адаптуватися до життєвих викликів. Показано зв’язок між внутрішньою стійкістю родини та гуманітарною безпекою суспільства.Зроблено висновки, що в умовах повномасштабної війни сім’я, як базовий соціальний інститут, набуває пріоритетного значення і відповідальності у формуванні здатності дитини зберігати внутрішню рівновагу, довіру до світу, опору на себе і своїх близьких. Тому формування психологічної стійкості в умовах родинного виховання – це не лише умова індивідуального благополуччя дитини, а й внесок у майбутню суб’єктність громадянина, здатного діяти відповідально, вільно та гідно в умовах викликів.
Посилання
Eltanamly H., Leijten P., Jak S. & Overbeek G. Parenting in Times of War: A Meta-Analysis and Qualitative Synthesis of War Exposure, Parenting, and Child Adjustment. Trauma, Violence, & Abuse, 2019. № 22 (1), P. 147–160. DOI: 10.1177/1524838019833001.
Murphy K. M., Rodrigues K., Costigan J. & Annan J. Raising children in conflict: An integrative model of parenting in war. Peace and Conflict: Journal of Peace Psychology, 2017. № 23(1), P. 46–57. DOI: 10.1037/pac0000195.
Wadsworth Sh. M. War and family life / Shelley MacDermid, Wadsworth, David S. Riggs editors. USA, Cham : Springer, 2016. 321 p.
Боришевський М. Й. Дорога до себе: Від основ суб’єктності до вершин духовності: монографія. Київ : Академвидав, 2010. 416 с. (Серія «Монограф»).
Журба К. О. Формування національної ідентичності зростаючої особистості в умовах воєнного стану: досвід експериментальної реалізації. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2023. № 1 (Том 5). С. 1–6. DOI: 10.37472/v.naes.2023.5123
Зливков В., Лукомська С. Діти війни: теоретико-методичні і практичні аспекти психологічної допомоги. Київ–Ніжин : Видавець ПП Лисенко М. М., 2022. 96 с.
Коробка Л. М. Спільнота в умовах воєнного конфлікту: психологічні стратегії адаптації : монографія / Л. М. Коробка, В. О. Васютинський, В. Ю. Вінков та ін. ; за наук. ред. Л. М. Коробки. Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2019. 286 с.
Стратегія національної безпеки України «Безпека людини – безпека країни»: Указ Президента України від 14 вересня 2020 року № 392/2020. Офіційне інтернет-представництво Президента України. URL: https://www.president.gov.ua/documents/3922020-35037 (дата звернення: 10.09.2025).
Федорчук О. І. Підтримка та розвиток психологічної стійкості дітей старшого дошкільного віку в умовах сім’ї // Піроженко Т. О., Соловйова Л. І., Карабаєва І. І., Гурковська Т. Л., Токарєва Л. Д., Федорчук О. І. Особливості психологічної стійкості дітей старшого дошкільного віку : навчальний посібник. Київ : Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2025. С. 104–142. URL: http://lib.iitta.gov.ua/744993 (дата звернення: 10.09.2025).
Чиханцова О. А. Психологічна стійкість особистості як основа життєстійкості: сутність, структура, динаміка. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Психологічні науки. 2019. Вип. 1 (2). С. 114–120. URL: http://journals.uran.ua/index.php/2415-741X/article/view/181214 (дата звернення: 10.09.2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.




