СОЦІАЛЬНО ВИКЛЮЧЕНА МОЛОДЬ ЯК КАТЕГОРІЯ ПЕДАГОГІКИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-3-36Ключові слова:
соціальне виключення, молодь, ознаки виключенняАнотація
Статтю присвячено концепту виключення, що викликає дедалі більший інтерес у сучасній вітчизняній та закордонній науковій літературі. Наголошується на нагальній важливості дослідження соціального виключення відповідно до етапів розвитку та соціально-економічних трансформацій суспільства.З’ясовано, що феномен соціального виключення становить складне та багатовимірне соціальне явище, що варіює в умовах сучасних соціально-економічних трансформацій. Подано теоретичний огляд концепцій, присвячених дослідженням чинників виключення та його взаємозв’язку з категоріями населення. Доведено, що процес соціального виключення відбувається поступово, під дією зовнішніх і внутрішніх факторів. У статті узагальнено наукові підходи до окреслення соціально виключеної молоді. Досліджено, що молодь, яка перебуває під загрозою соціального виключення, стикається з комплексом бар’єрів, що взаємно підсилюють одне одного. Здійснено порівняльний аналіз підходів до виокремлення соціально виключеної молоді. Запропоновано біологічні, суспільні та індивідуальні ознаки соціально виключеної молоді. Наголошено на представниках соціально виключеної молоді відповідно до визначених ознак. Огляд наукових праць засвідчує, що науковці не дійшли спільного бачення щодо чинників соціального виключення молоді та їх класифікації. Для ефективного вирішення взаємодії із соціально виключеною молоддю важливо розуміти природу походження, наявність ресурсів і можливостей. У дослідженні розглянуто потребу підходів щодо перспективи їх вивчення.Окреслено напрями подальших досліджень.
Посилання
Bourdieu P. Reproduction in education, society and culture. London: SAGE Publications. 1990 [1977]. р. 260.
Furlong, A., Cartmel, F. Young people and social change. McGraw-Hill Education. 2006. P. 185
Joint Report on Social Protection and Social Inclusion, 2007. URL: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/MEMO_07_66
Lister R. From equality to social inclusion: New Labour and the welfare state. Critical Social Policy. 1998. Vol. 18 (2), р. 216, 224
MacDonald R. Dangerous youth and the dangerous class. Youth, TheUnderclass’ and Social Exclusion. Routledge, 2020. p. 1–25.
Weber М. The theory of social and economic organization. Ed. T. Parsons. New York : Oxford University Press. 1947. 436 p.
World Health Organization, 2025. URL: https://www.who.int/
Балакірєва О.М., Ноур А.М. Взаємозв’язок економічної нерівності, соціального відторгнення та соціальної мобільності. Економіка України. 2012. № (8). С. 86–96.
Безпалько О.В. Підготовка волонтерів до роботи з дітьми обмежених функціональних можливостей: метод. рек. до проведення тренінг. занять. Київ : Вид-во Нац. пед. ун-ту ім. М.П. Драгоманова. 2001. C. 32.
Бірюкова М., Рущенко І., Ляшенко Н., Григор’єва С. Біженці і внутрішньо-переміщені особи російсько- української війни: соціальні характеристики й практики. Науково-теоретичний альманах Грані. 2022. Том 25. № 6. С. 143–156.
Про основні засади молодіжної політики : Закон України зі змінами № 4488-IX від 05.06.2025. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1414-20#Text
Звєрєва І. Д. Теорія і практика соціально-педагогічної роботи з дітьми та молоддю в Україні : автореф. дис. … докт. пед. наук. Київ : Київський університет ім. Т. Шевченка. 1998. С. 40.
Капська А. Й. Соціальна робота: деякі аспекти роботи з дітьми та молоддю : навч.-метод. посіб. Київ : УДЦССМ. 2201. С. 220.
Коляденко C., Ситняківська С., та Сейко Н. Білінгвальна професйна підготовки соціальних працівників в умовах глобалізації. Social Work and Education. 2020. Vol. 7, No. 1. Ternopil-Aberdeen. P. 76–83.
Кулик І. В. Соціальна робота з різними групами клієнтів: навчальний посібник. Івано-Франківськ : НАІР. 2020. 236 с.
Павлик Н., Костюшко Ю. Неформальна освіта соціально виключених категорій населення. Актуальні питання гуманітарних наук. 2021. Вип. 41. Т. 2. С. 285–291.
ПРООН в Україні. URL: http://www.ua.undp.org/content/ukraine/uk/home.html
Рєвнівцева О. В. Соціальне виключення: проблеми визначення та дослідження. Людський розвиток. 2008. С. 98–106.
Савицька А. Ю. Класифікація соціально виключеної молоді. Social Work and Education. 2018. Vol. 5. No. 2. P. 40.
Ярошенко О. М. До питання про предмет права соціального забезпечення. Вісник Національної академії правових наук України. 2017. Вип. (3). С. 90–98.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.




