SOCIALY EXCLUDED YOUTH AS A CATEGORY OF PEDAGOGY
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-3-36Keywords:
social exclusion, youth, signs of exclusionAbstract
The article is dedicated to the concept of exclusion, which is generating increasing interest in contemporary domestic and foreign scientific literature. It emphasizes the urgent importance of researching social exclusion in accordance with the stages of development and socio-economic transformations of society. It has been determined that the phenomenon of social exclusion represents a complex and multi-dimensional social phenomenon that varies in the context of modern socio-economic transformations. A theoretical overview of concepts dedicated to studying the factors of exclusion and its interconnection with categories of the population is presented. It has been proven that the process of social exclusion occurs gradually, under the influence of external and internal factors. The article summarizes scientific approaches to defining socially excluded youth. It has been researched that youth at risk of social exclusion face a complex of barriers that mutually reinforce one another. A comparative analysis of approaches to identifying socially excluded youth has been conducted. Biological, social and individual characteristics of socially excluded youth have been proposed.Emphasis is placed on representatives of socially excluded youth according to defined characteristics. A review of scientific works shows that researchers have not reached a common understanding regarding the factors of social exclusion of youth and their classification. To effectively address interactions with socially excluded youth, it is important to understand the nature of their origin, the availability of resources and opportunities.The study examines the need for approaches regarding the prospects of their study. Directions for further research are outlined.
References
Bourdieu P. Reproduction in education, society and culture. London: SAGE Publications. 1990 [1977]. р. 260.
Furlong, A., Cartmel, F. Young people and social change. McGraw-Hill Education. 2006. P. 185
Joint Report on Social Protection and Social Inclusion, 2007. URL: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/MEMO_07_66
Lister R. From equality to social inclusion: New Labour and the welfare state. Critical Social Policy. 1998. Vol. 18 (2), р. 216, 224
MacDonald R. Dangerous youth and the dangerous class. Youth, TheUnderclass’ and Social Exclusion. Routledge, 2020. p. 1–25.
Weber М. The theory of social and economic organization. Ed. T. Parsons. New York : Oxford University Press. 1947. 436 p.
World Health Organization, 2025. URL: https://www.who.int/
Балакірєва О.М., Ноур А.М. Взаємозв’язок економічної нерівності, соціального відторгнення та соціальної мобільності. Економіка України. 2012. № (8). С. 86–96.
Безпалько О.В. Підготовка волонтерів до роботи з дітьми обмежених функціональних можливостей: метод. рек. до проведення тренінг. занять. Київ : Вид-во Нац. пед. ун-ту ім. М.П. Драгоманова. 2001. C. 32.
Бірюкова М., Рущенко І., Ляшенко Н., Григор’єва С. Біженці і внутрішньо-переміщені особи російсько- української війни: соціальні характеристики й практики. Науково-теоретичний альманах Грані. 2022. Том 25. № 6. С. 143–156.
Про основні засади молодіжної політики : Закон України зі змінами № 4488-IX від 05.06.2025. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1414-20#Text
Звєрєва І. Д. Теорія і практика соціально-педагогічної роботи з дітьми та молоддю в Україні : автореф. дис. … докт. пед. наук. Київ : Київський університет ім. Т. Шевченка. 1998. С. 40.
Капська А. Й. Соціальна робота: деякі аспекти роботи з дітьми та молоддю : навч.-метод. посіб. Київ : УДЦССМ. 2201. С. 220.
Коляденко C., Ситняківська С., та Сейко Н. Білінгвальна професйна підготовки соціальних працівників в умовах глобалізації. Social Work and Education. 2020. Vol. 7, No. 1. Ternopil-Aberdeen. P. 76–83.
Кулик І. В. Соціальна робота з різними групами клієнтів: навчальний посібник. Івано-Франківськ : НАІР. 2020. 236 с.
Павлик Н., Костюшко Ю. Неформальна освіта соціально виключених категорій населення. Актуальні питання гуманітарних наук. 2021. Вип. 41. Т. 2. С. 285–291.
ПРООН в Україні. URL: http://www.ua.undp.org/content/ukraine/uk/home.html
Рєвнівцева О. В. Соціальне виключення: проблеми визначення та дослідження. Людський розвиток. 2008. С. 98–106.
Савицька А. Ю. Класифікація соціально виключеної молоді. Social Work and Education. 2018. Vol. 5. No. 2. P. 40.
Ярошенко О. М. До питання про предмет права соціального забезпечення. Вісник Національної академії правових наук України. 2017. Вип. (3). С. 90–98.





