МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ОРГАНІЗАЦІЇ СУПЕРВІЗІЙНОГО ПРОЦЕСУ В ПІДГОТОВЦІ ФАСИЛІТАТОРІВ ГРУП ПІДТРИМКИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-3-30

Ключові слова:

групи підтримки, інтеграція, моделі супервізії, супервізія, супервізійна практика, супервізійний процес, принципи, професійна підтримка, фасилітатор

Анотація

У статті досліджено методологічні засади організації супервізійного процесу в підготовці фасилітаторів груп підтримки. Актуальність проблеми зумовлена зростанням потреби у кваліфікованих фасилітаторах в умовах сучасних соціально-економічних викликів, зокрема наслідків воєнних дій та внутрішнього переміщення населення в Україні.Проаналізовано еволюцію супервізійних моделей від індивідуальної підтримки до сучасних інтегративних підходів, включно з індивідуальною, колегіальною, еволюційною, рефлексивною, інтегративною, коучинговою та груповою моделями. Схарактеризовано специфіку діяльності фасилітаторів груп підтримки та основні виклики їхньої професійної практики, пов’язані з високим рівнем емоційного навантаження та ризиком професійного вигорання.Визначено ключові принципи супервізійного процесу: безпеки і довіри, рефлексивності, партнерства, етичності, розвитку компетентності та інтегративності. Систематизовано найефективніші методи супервізії, серед яких групові обговорення, кейс-аналіз, рефлексивні практики, метод метафоричних асоціативних карт та коучингові техніки. Розглянуто різноманітні форми реалізації супервізії: індивідуальні, групові та змішані.Запропоновано структуровану модель організації супервізійного процесу, що охоплює діагностику запитів фасилітаторів, планування супервізійних зустрічей, проведення супервізії та оцінювання її ефективності з подальшою корекцією процесу. Обґрунтовано, що інтеграція супервізії в систему підготовки фасилітаторів забезпечує розвиток професійних компетентностей, профілактику емоційного вигорання та підвищення якості групової роботи. Результати дослідження сприятимуть формуванню цілісної системи професійної підтримки фахівців соціономічних професій.

Посилання

Архипова С. П., Гайдук Н. М., Ставкова С. Г. Теорія і практика неперервної професійної підготовки соціальних працівників до супервізійної діяльності в Канаді. Черкаси : ФОП Гордієнко Є. І., 2019. 373 с.

Архипова С. П., Ставкова С. Г. Неперервна професійна підготовка майбутніх фахівців соціономічних спеціальностей до супервізійної діяльності. Неперервна професійна підготовка фахівців в умовах формування спільного європейського освітнього простору: монографія / за ред. С. П. Архипової, О. П. Лещинського. Черкаси : ЧНУ, 2020. С. 64–84.

Астремська І. В. Прикладні методики та основи супервізії в соціальній роботі : навчальний посібник. Миколаїв : Вид-во ЧНУ ім. Петра Могили, 2017. 396 с.

Лазаренко О. Особливості травма-інформованої супервізії в ході психологічної допомоги ВПО, постраждалим від війни в Україні на основі кейс-аналізу. Психологічні травелоги. 2025. № 1. С. 28–34. https://doi.org/10.31891/PT-2025-1-3

Луценко В. Є. Підготовка майбутніх менеджерів організацій до реалізації функцій фасилітатора у професійній діяльності : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Класичний приватний університет. Запоріжжя, 2020. 206 с.

Семигіна Тетяна. Сприяючи змінам: дослідження в соціальній роботі. Таллінн : Teadmus, 2025. 436 c.

Спіцина Л. В. Соціально-психологічні особливості проведення супервізійних груп для психологів-початківців. PSYCHOLOGICAL JOURNAL. 2021. Volume 7 Issue 4 (48). Р. 38–47. https://doi.org/10.31108/1.2021.7.4

Ставкова С. Г. Становлення супервізії як сфери професійної діяльності у соціальній роботі: зарубіжний досвід. Вісник Луганського Національного університету ім. Тараса Шевченка. 2017. № 7 (312). С. 243–253.

Федорчук В. М., Сторожук Н. Р. Фасилітативна функція тренінгових технологій як необхідна умова успішної підготовки фахівців соціономічного профілю. Вектор Поділля. 2021. Вип. 4. С. 355–369. URL: https://kpdi.edu.ua/wp-content/uploads/2021/12/Vektor-Рodillya-2021.pdf#page=356 (дата звернення: 14.08.2025).

Черниш Т., Короленко О. Групи рівних для медичних фахівців в Україні: досвід упровадження інноваційного формату безперервного професійного розвитку. Наукові записки НаУКМА. Соціологія. 2023. Т. 6. С. 72–84. http://doi.org/10.18523/2617-9067.2023.6.72-84ф

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-15