MODERN METHODS OF TEACHING FOREIGN LANGUAGES IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-2-6

Keywords:

foreign language competence, intercultural communication, digital technologies, immersive environment, integrative approach, pedagogical innovations, artificial intelligence

Abstract

The article examines modern methods of teaching foreign languages in higher education institutions, which demonstrate high adaptability to the demands of a globalized society characterized by rapid social, technological, and cultural changes. Emphasis is placed on the relevance of innovative pedagogical practices that address the needs of a new generation of students and promote their integration into the international educational and professional environment. Particular attention is given to analyzing approaches such as communicative-oriented teaching, which fosters the development of effective interpersonal communication skills; blended learning, which combines traditional and distance formats to create conditions for flexible management of the educational process; and the integration of digital technologies, which transform teaching methodologies through tools for virtual learning, platforms for independent study, and means of interactive engagement. Additionally, the creation of an immersive environment is explored, implemented through technologies such as augmented and virtual reality aimed at deeply immersing students in a linguistic environment and simulating real-life situations for practical language use. The study aims to characterize modern methods of teaching foreign languages in higher education institutions in the context of developing students' foreign language competencies. The research methodology includes a systematic approach to analyzing contemporary pedagogical practices and the application of quantitative and qualitative methods to evaluate the effectiveness of innovative approaches. The scientific novelty of the study lies in identifying key aspects of integrating advanced technologies and methodologies into the process of teaching foreign languages. The research also identifies prospects for incorporating virtual and augmented reality into foreign language teaching to create an immersive environment. The conclusions confirm the effectiveness of innovative approaches in teaching foreign languages, highlighting their role in developing interdisciplinary and communicative competencies. The results of the study can be applied to improving educational programs in higher education institutions, training educators, and developing educational standards that meet contemporary challenges.

References

Безлюдний О. І., Безлюдна В. В., Щербань І. Ю., Комар О. С. Досвід використання змішаного навчання на заняттях з англійської мови у закладах вищої педагогічної освіти. Інформаційні технології і засоби навчання. 2019. Т. 73. № 5. С. 86–100.

Вікторова Л. В., Кочарян А. Б., Мамчур К. В., Коротун О. О. Застосування штучного інтелекту та чатботів під час вивчення іноземної мови. Інноваційна педагогіка. Серія «Інформаційно-комунікаційні технології в освіті». 2021. Т. 2. № 32. С. 166–173.

Дем’яненко В. Системи штучного інтелекту в адаптивному навчанні. Звітна наукова конференція Інституту інформаційних технологій і засобів навчання НАПН України. Київ, 2019. С. 19–21.

Кудря М. М. Сучасні методики викладання іноземних мов у вищій школі України. Вища освіта у контексті інтеграції до європейського освітнього простору : спеціальний тематичний випуск. 2020. № 2. С. 222–230.

Марєєв Д. А., Геворгян К. Л., Колодіна Л. С. Сучасні методики викладання іноземних мов у ЗВО. Академічні студії. Серія «Гуманітарні науки», 2022. №1. С. 257–265.

Межуєва І. Ю. Комунікативно орієнтований підхід до навчання іноземним мовам у немовних ЗВО. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія «Філологія». 2021. № 47(1). С. 187–190.

Романишин І. М., Самборська О. В., Хміль Н. А. Ефективність використання віртуальної та доповненої реальності у професійній підготовці майбутніх педагогів. Педагогічна академія: наукові записки. Серія «Інформаційно-комунікаційні технології в освіті». 2024. № 5. С. 1–18.

Ходаковська О. О. Особливості методики предметно-мовного інтегрованого навчання. URL: https://conf.ztu.edu.ua/wp-content/uploads/2016/11/63.pdf.

Яременко Н. В. Сутність предметно-мовного інтегрованого навчання під час вивчення англійської мови немовних факультетів. Проблеми теорії і методики навчання іноземних мов. 2019. № 1. С. 134–139.

Pakulova T. V. Digital education: for and against. Мова і право : матеріали Всеукр. наук.-практ. семінару (м. Дніпро, 27 жовт. 2021 р.). Дніпро : ДДУВС, 2021. С. 63–64.

Published

2025-06-27