THE ROLE OF VOLUNTEERING IN THE FORMATION OF PROFESSIONAL QUALITIES OF THE FUTURE PSYCHOLOGIST

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2021/2024-2-8

Keywords:

volunteer, volunteer movement, volunteer activity, moral and civic values, practical psychologist, professional self-determination, social project, charitable assistance

Abstract

The article substantiates volunteering as a way to form the professional qualities of a future psychologist. The development of the volunteer movement among student youth in higher education institutions is analyzed. An analysis of the qualities and personality traits of psychology students, which allow them to effectively and efficiently solve the main tasks of a volunteer nature, was carried out. The essence of volunteer activity as a process is revealed: its essence, the subject of work, the purpose of the activity, the product of the activity, the regime, the motivation of the activity, its organization. It is noted that an important condition for effective volunteer activity is not only the formation of a certain system of abilities, knowledge, and skills, but also psychological readiness for its implementation, since psychological readiness helps the volunteer to effectively perform his tasks, correctly apply knowledge and experience, adjust his actions in depending on the circumstances. Criteria for the selection of volunteer students - future psychologists for their socialpsychological and volunteer activities have been determined.

References

Бондаренко З. П. До питання про менеджмент та супервізію волонтерської роботи. Соціальна педагогіка: теорія та практика. 2012. 213. № 2. С. 43–53.

Голуб В. Л. Ключові поняття та категорії державного управління у сфері волонтерської діяльності. Вісник Національної академії державного управління при Президентові України. Київ. 2014. № 1. С. 25–31. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadu_2014_1_6

Кулініч Д. Волонтерство як феномен небайдужого суспільства. Бібліосвіт : інформаційний вісник. Київ: Державна бібліотека України для юнацтва. 2014. № 4 (52) (1 вересня). С. 16–21.

Лазос Г. П., Кісарчук Г. П. Діагностика негативних емоційних станів психологів, що працюють з травмованими військовослужбовцями. Актуальні дослідження в сучасній вітчизняній екстремальній та кризовій психології : монографія / за заг. ред. В. П. Садкового, О. В. Тимченка; НУЦЗУ. Х.: ФОП Мезіна В. В., 2017. С. 312–334.

Лях Т. Л. Напрямки соціально-педагогічної діяльності студентських волонтерських груп. Соціальна робота і сучасність: теорія та практика. Київ, Сімферополь : Універсум, 2010. С. 332–333.

Романюк К. О. Особливості діяльності лідера в управлінні волонтерської діяльності. Проблеми особистості в сучасній науці: результати та перспективи дослідження: Матеріали ХІХ Міжнародної конференції молодих науковців. 2017. С. 238–241.

Сірко В. С. Принципи волонтерської діяльності в Україні. Організаційно-управлінські, економічні, психолого-педагогічні аспекти забезпечення діяльності Єдиної державної системи цивільного захисту (ЄДСЦЗ): матеріали Всеукраїнської. наук.-практ. конф. (м. Черкаси, 17 березня 2017 р.). Черкаси, 2017. С. 57–58.

Трубнікова, О. А. Соціально-психологічні чинники розвитку волонтерства у локальній спільноті : автореф. дис. ... канд. психол. наук : 19.00.05 / Трубнікова Ольга Андріївна ; Київ. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка. К., 2011. 19 с.

Школа волонтерів: навч. посіб. За заг.ред. Г.С.Скитьової [Авторський колектив: Брик Я.А., Говорун Н. В., Дементьєв В.В., Лащук О.М., Мельник О.В., Потій О.В., Скитьова Г.С., 28. Тищенко М.П.] Київ: 2016, 166с. URL: http://poruch.ua/wpcontent/uploads/2016/10/Posibnik.pdf

Volunteering in Europe: Opportunities and Challenges for the 90s. / Ed. J. Davis Smith. – London : The Volunteer Centre, 1993. 157 p.

Published

2024-09-17