THE USAGE OF INTERNET TECHNOLOGIES AND INTERNET RESOURCES AS A MEANS OF FORMING STUDENTS’ RESEARCH COMPETENCE IN ENGLISH LESSONS
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-3-21Keywords:
Internet technologies, Internet resources, research competenceAbstract
The article examines the use of Internet resources and Internet technologies in the educational environment and English lessons. Peculiarities of the formation of research competence of students with the help of Internet resources and Internet technologies were studied, taking into account the content and functions of their introduction into the educational process. Positive factors of the Internet’s impact on education, opportunities, and conditions for using modern online resources are singled out. In modern conditions, when educational systems are being reformed, the type of schools is turning into gymnasiums and academic lyceums, it is necessary to pay attention to the relevance of research on the use of Internet technologies as a means of forming the research competence of students in English lessons. Changes in education require new approaches to learning, and the use of modern methods and techniques for the development of students’ key competencies, among which research competence occupies an important place. Equally important is the continuous development of teachers and the improvement of their qualifications in the use of modern Internet resources and technologies in lessons. With today’s requirements, in the conditions of war and pandemics such as COVID-19, new and improved Internet technologies appear in the labor market and, accordingly, in education. AI (Artificial Intelligence) is a new branch of computational linguistics and informatics that is changing and can be used to change the approach to learning. With the help of AI, the teacher can create new Internet resources by himself or together with students.The purpose of the study is to study the conditions for the formation of students’ research competence in English lessons using Internet technologies. The object of the study is the process of forming students’ research competence in English lessons, and the subject of the study is Internet technologies and Internet resources as a means of forming students’ research competence.
References
Войтович Н., Найдьонова А. Використання хмарних технологій Google та сервісів Web 2.0 в освітньому процесі : методичний посібник. Київ, 2017. С. 113.
Дущенко О. С. Використання інтернету в освіті: досвід зарубіжжя. Фізико-математична освіта : науковий журнал. 2016. Вип. 3 (9). С. 35–42.
Коломієць А., Фальштинська Ю. Використання інтернет-сайтів на заняттях з іноземної мови. Наука і освіта. 2015. Вип. 9. С. 102–105.
Мізюк В. Змішане навчання в умовах сучасної парадигми освіти. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету. Серія «Педагогіка». 2019. Вип. 2. С. 110–118.
Петрова О. Б., Попова Н. О., Акавець І. В. Застосування інтернет-ресурсів у навчанні іноземних мов як реалізація основних дидактичних принципів. Сучасна україністика: наукові парадигми мови, історії, філософії : збірник статей III Міжнародної наукової конференції. Харків, 17–19 травня 2012 р. Харків, 2012. С. 78–87.
Юрійчук Н. Використання інтернет-ресурсів на уроках української мови. Вісник Національного університету. Чернігівський колегіум імені Т. Г. Шевченка. 2021. Вип. 170–171 (14–15). С. 151–154.





