ВИКЛАДАННЯ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИХ ДИСЦИПЛІН ЯК ЧИННИК ОСОБИСТІСНОГО Й ПРОФЕСІЙНОГО ЗРОСТАННЯ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ: МЕТОДИЧНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

  • І. А. Княжева Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0000-0001-8395-6902

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-3-16

Ключові слова:

викладання, психолого-педагогічні дисципліни, інноваційні педагогічні технології, здобувачі освіти, особистісне й професійне зростання, методична діяльність, методична культура, майбутні педагоги, методична підготовка, освітні компоненти, технолого-методичний інструментарій, освітній процес, заклади освіти

Анотація

У статті досліджується роль викладання психолого-педагогічних дисциплін у закладах вищої освіти як ключового чинника особистісного й професійного зростання майбутніх педагогів. Акцентується увага на методичному аспекті освітнього процесу, що включає формування методичної культури викладачів і студентів, удосконалення навчальних технологій та інноваційних підходів до організації навчання. Проаналізовано сутність і змістові домінанти методичної підготовки майбутніх педагогів, а також основні функції освітніх компонентів психолого-педагогічного циклу, які забезпечують ефективність навчального процесу (практико-організаційну, інформаційнуу, прогностичнуу, евристичнуу). Доведено, що методична діяльність педагога є цілісною, динамічною системою, що розвивається за власною внутрішньою логікою та постійно трансформується під впливом професійного досвіду. Вона є формою усвідомленої педагогічної рефлексії, що поєднує знання освітніх закономірностей із прагненням до вдосконалення змісту, форм і технологій навчання. Вона включає цільовий, організаційний, діагностичний і результативний складники. Схарактеризовано форми методичної діяльності (навчально-методичнуу, науково-методичну, організаційно-методичнуу) та їх функційне призначення. Окреслено новітній технолого-методичний інструментарій, надано практичні рекомендації щодо створення умов для формування системи методичної діяльності викладачів, спрямованої на активізацію особистісного потенціалу та професійного зростання здобувачів освіти. Вивчено досвід провідних університетів світу, зокрема в аспекті міждисциплінарності, орієнтації на потреби здобувачів освіти, розвитку критичного мислення й застосування інноваційних педагогічних технологій.

Посилання

Авраменко К. Б. Методична підготовка вчителів початкових класів у педагогічних навчальних закладах України (1956–1996) : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти». Київ, 2002. 22 с.

Гура О. І. Психолого-педагогічна компетентність викладача вищого навчального закладу: теоретико- методологічний аспект : монографія. Запоріжжя : ГУ «ЗІДМУ», 2006. 332 с.

Княжева І. А. Теоретико-методологічні засади розвитку методичної культури майбутніх викладачів педагогічних дисциплін в умовах магістратури : монографія. Одеса : ФОП Бондаренко М. О., 2014. 328 с.

Мороз О. Г., Падалка О. С., Юрченко В. І. Викладач вищої школи: психолого-педагогічні основи підготовки / за заг. ред. академіка О. Г. Мороза. Київ : НПУ, 2006. 208 с.

Arulkadacham L. Making study more human: how online education is creating powerful spaces for learning. The Guardian. 2024.

Boser J., Scherer S., Kuchta K., Wenzel S. F. C., Horz H. (2017). Empirically founded teaching in psychology – An example for the combination of evidence-based teaching and the scholarship of teaching and learning. Psychology Learning & Teaching. 2017. № 16 (2). Р. 200–208. https://doi.org/10.1177/1475725716686452.

Rosenkranz P. Integrating Peer Mentoring into the Psychology Curriculum: from an extended induction to an academic skills course. Psychology Learning and Teaching, 2012. № 11 (2). Р. 201–208.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-15