НЕЙРОПЕДАГОГІКА ВИКЛАДАННЯ ЛЕКСИКИ: ОПТИМІЗАЦІЯ ЗАСВОЄННЯ ФРАЗОВИХ ДІЄСЛІВ ТА ІДІОМ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-2-28Ключові слова:
нейропедагогіка, граматична лексика, фразові дієслова, ідіоми, запам’ятовуванняАнотація
Сучасні вимоги до мовної компетентності постійно зростають, спонукаючи до пошуку інноваційних та ефективних підходів у викладанні іноземних мов. Особливу складність для засвоєння становить граматична лексика, зокрема фразові дієслова й ідіоми, що характеризуються непрямим значенням і високою контекстною залежністю. Традиційні методи навчання часто не враховують складні нейрокогнітивні процеси, які лежать в основі оброблення й запам’ятовування таких одиниць, що призводить до низької ефективності засвоєння. Усе більше розуміння функціонування мозку через досягнення нейробіології та нейропсихології відкриває нові перспективи для дидактики, даючи змогу розробити методики, які будуть когнітивно-обґрунтованими та сприятимуть глибшому й тривалішому запам’ятовуванню. Стаття присвячена інтеграції нейропедагогічних принципів у практику викладання іноземних мов, з акцентом на оптимізацію засвоєння фразових дієслів та ідіом. Метою роботи є теоретичне обґрунтування й формування практичних рекомендацій для нейропедагогічного підходу, спрямованого на підвищення ефективності засвоєння цієї специфічної лексики. Дослідження базується на аналізі актуальних наукових джерел з нейролінгвістики, когнітивної психології, нейробіології пам’яті й дидактики іноземних мов. Методологія включає систематичний огляд сучасних теорій оброблення мови мозком, ідентифікацію ключових нейронних механізмів, задіяних у розумінні та запам’ятовуванні багатослівних лексичних одиниць, а також аналіз наявних педагогічних стратегій. Визначено, що ефективність засвоєння граматичної лексики значно зростає в разі використання контекстуалізованих завдань, мультимодальних підходів, що залучають різні сенсорні канали, і стратегій, спрямованих на емоційне залучення й формування міцних асоціативних зв’язків. Запропоновано комплекс дидактичних прийомів, що базуються на таких принципах, як створення візуальних асоціацій, використання історій і ситуацій, застосування ігрових механік та інтерактивних технологій, а також систематичне інтервальне повторення.
Посилання
Aghdam S. S., Mohammadi R. R., Asadollahfam H., Yousefi M. H. Enhancing second language vocabulary acquisition through self-regulation, spaced repetition, and cognitive load management strategies. Asian Journal of Education and Social Studies. 2025. Vol. 51, № 2. Р. 1–13. DOI: 10.9734/ajess/2025/v51i21762. https://journalajess.com/index.php/AJESS/article/view/1762.
Alhammadi D., Rabab’ah G. Phrasal verb acquisition and perceptions among Emirati EFL learners. Cogent Education. 2025. Vol. 12, № 1. DOI: 10.1080/2331186X.2025.2503096. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/2331186X. 2025.2503096#abstract.
Ansarin A. A., Javadi S. Priming as a learning effect: The case of phrasal verbs. Applied Research in English Language Teaching. 2024. Vol. 13(3). Р. 131-152. DOI: 10.22108/are.2024.142049.2329. https://are.ui.ac.ir/article_28743.html.
Citron F. M. M. The neurolinguistics of the L2 pragmatic system. OSF Preprints. 2024. https://www.researchgate.net/publication/376451759_The_neurolinguistics_of_the_second_language_pragmatic_system.
Heidari K., Aliyar M. Thirty-five years of research on idioms in second language acquisition: A methodological review. Research Synthesis in Applied Linguistics. 2025. Р. 1–23. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/29984475.2025.2486966.
Liu H., Cao F. L1 and L2 processing in the bilingual brain: A meta-analysis of neuroimaging studies. ResearchGate. 2024. Vol. 159(3). Р. 60-73. DOI: 10.1016/j.bandl.2016.05.01. https://www.researchgate.net/publication/303906258_L1_and_L2_processing_in_the_bilingual_brain_A_meta-analysis_of_neuroimaging_studies.
Seifi S., Jalali V., Fatehi Rad N. The effect of cognitive linguistic approach on promoting learning modal verbs. Journal of Applied Linguistics Studies. 2024. https://sanad.iau.ir/Journal/jals/Article/999890/FullText.
Pappas C. 5 memory consolidation techniques to try: neuroeducation-based practices to increase attention and retention. eLearning Industry. 2024. https://elearningindustry.com/memory-consolidation-techniques-try-neuroeducation-based-practices-increase-attention-and-retention.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.