ВПЛИВ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА ФОРМУВАННЯ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-2-24Ключові слова:
академічна доброчесність, здобувачі вищої освіти, освітній процес, плагіат, цифровізація, цифрові платформиАнотація
Дослідження присвячене аналізу впливу цифрових технологій на академічну доброчесність у закладах вищої освіти. Визначено дефініцію «академічна доброчесність». Підкреслено неоднозначний вплив цифрових технологій: з одного боку, вони полегшують недоброчесну поведінку (плагіат, фальсифікацію даних, неправильне цитування), з іншого – надають інструменти для її виявлення (програми перевірки на плагіат) і сприяють формуванню етичних норм. Автори проаналізували позитивні й негативні аспекти цього впливу. Серед негативних – розширення можливостей для копіювання, використання штучного інтелекту для генерації контенту, відсутність відповідальності за інтелектуальну власність. Позитивні аспекти включають створення інструментів для виявлення плагіату, можливості для сприяння академічній доброчесності через відкриті освітні ресурси. Підкреслено важливість комплексного підходу до забезпечення академічної доброчесності в умовах цифрової трансформації, що включає активне використання технологій, етичне виховання, розвиток цифрової грамотності, створення сприятливого освітнього середовища, оновлення нормативно-правової бази у сфері академічної доброчесності з урахуванням розвитку цифрових технологій. У дослідженні представлено результати онлайн-опитування серед здобувачів трьох українських закладів вищої освіти, яке виявило глибоку інтеграцію цифрових технологій в освітній процес. Попри загальне усвідомлення важливості цитування, значна частина здобувачів зазначила, що стикалися з випадками некоректного використання інтернет-матеріалів. Більшість опитаних сумніваються в ефективності чинних методів виявлення академічної недоброчесності в цифровому середовищі. Найбільш дієвими заходами майбутні фахівці вважають заохочення оригінальності, відкритий доступ до якісних матеріалів, роз’яснення правил і використання цифрових інструментів для перевірки джерел.
Посилання
Алєксєєва С. Методологія наукових досліджень та академічна доброчесність: виклики в умовах цифровізації. Витоки педагогічної майстерності. 2024. № 34. С. 5–8.
Білоус О. С., Пилипчук В. І. Академічна доброчесність у вищій освіті: виклики та перспективи. Вища освіта України. 2019. № 4(85). С. 52–64.
Лещенко Т. О., Шевченко О. М. Мотивація навчальної діяльності здобувачів вищої освіти як провідний чинник підготовки фахівців. Trends in the development of science in the modern world. 2022. С. 247–251.
Опольська М. В., Попадич О. О., Попадич Б. Т., Петухова Т. А. Концепт категорії академічної доброчесності у вищій освіті. Наука і техніка сьогодні. 2025. № 2(43). С. 834–840. URL: https://doi.org/10.52058/2786-6025-2025-2(43).
Borzenko O., Tamozhska I., Varhata O., Hetmanenko L., Shevchuk V. Development of Modern Teaching Methods under the Influence of Information Technologies. Pakistan Journal of Life and Social Sciences. 2024. № 22(2). Р. 269–4279. URL: https://doi.org/10.57239/PJLSS2024-22.2.00315.
Tamozhska I., Chubuk R., Pienov V., Myroshnychenko N., Prokofyeva L. Innovative teaching methods for developing basic skills in higher education students through real professional contexts. Salud, Ciencia y Tecnología – Serie de Conferencias. 2024. № 3. URL: https://doi.org/10.56294/sctconf2024.1214.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.