ДИТЯЧИЙ ПСИХОАНАЛІЗ АННИ ФРОЙД: ІСТОРИЧНИЙ ПОГЛЯД І СУЧАСНІ УКРАЇНСЬКІ РЕАЛІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-2-12

Ключові слова:

Анна Фройд, резильєнтність, дитяча травма, психоаналіз, психологічний захист, дитяча психотерапія, ментальне здоров’я дітей

Анотація

У статті аналізується актуальність психоаналітичних концепцій Анни Фройд, зокрема її внесок у дитячий психоаналіз та егопсихологію з огляду на сучасні українські реалії. Розглянуто професійний доробок британської вченої, практичні методи дитячої психотерапії та поглиблене розуміння механізмів ментального захисту. Спираючись на фундаментальні праці А. Фройд, автори статті розглядають психологічні механізми адаптації, травматизації та резильєнтності, що є критично важливими для розуміння потреб українських дітей, які переживають негативний вплив військових дій. Особлива увага приділяється таким аспектам, як вплив розлуки з батьками, втрата почуття безпеки, реакції на травматичні події та довгострокові наслідки війни для психологічного розвитку дитини. У дослідженні підкреслюється виняткове значення спадщини А. Фройд для розробки ефективних стратегій психологічної допомоги та реабілітації. За допомогою теоретичного аналізу праць А. Фройд обґрунтовано практичну релевантність концепцій для української психологічної практики, виходячи з потреб сьогодення. Теоретичні положення та практичні методи, створені під час Другої світової війни, допомагають усвідомити масштаби проблем і визначити пріоритетні напрями роботи сучасних українських психологів у розробці ефективних стратегій допомоги та підтримки дітей. Доведено, що методи психоаналізу А. Фройд можуть слугувати методологічною основою для подальших досліджень у галузі дитячої психотерапії.

Посилання

Медвідь Є. С. Основи глибинної психології : навчальний посібник. Ніжин : Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя, 2016. 203 с.

Музей воєнного дитинства в Україні. URL: https://warchildhood.org/ua/background/ (дата звернення: 27.03.2025).

Нелін Є. Розвиток ідей психоаналітичної педагогіки в науково-практичній діяльності Анни Фройд. Нова педагогічна думка. 2019. № 4 (100). С. 85–88.

Пророк Н. В., Царенко Л. Г., Чекстере О. Ю., Полякова В. І., Столярчук О. А., Купрєєва О. І. Психологічна допомога дітям, які пережили спричинені війною травмівні події : методичні рекомендації / за ред. Н. В. Пророк. Київ : Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2024. 137 с.

Фройд А. Техніка дитячого психоаналізу. Психологія і суспільство. 2008. № 3. С. 93–115.

Ярова О. Б. Психологічні теорії ХХ століття та їх вплив на розвиток європейської початкової освіти. Український педагогічний журнал. 2016. № 1. С. 135–146.

Kelland M. Personality theory in a cultural context. Houston, Texas : Mark Kelland, 2015. URL: https://ukrayinska.libretexts.org/.

Official Website of the Anna Freud Center. URL: https://www.annafreud.org/ (дата звернення: 17.01.2025).

Rees K. E. Anna Freud. A Biography: By Elisabeth Young-Bruehl. New York : Summit Books, 1988. 527 p. URL: https://doi.org/10.1080/21674086.1991.11927312 (дата звернення: 11.05.2025).

Freud A. Wege und Irrwege in der Kinderentwicklung. Bern; Stuttgart : Huber und Klett, 1968. 137 p.

Freud A. Die Schriften der Anna Freud. Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch Verlag, 1987. 204 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-27