ПСИХОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ФОРМУВАННЯ ЧИТАЦЬКОЇ ГРАМОТНОСТІ ІНОЗЕМНИХ СТУДЕНТІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

Автор(и)

  • Л. І. Грубий Приватний вищий навчальний заклад «Міжнародний університет економіки та гуманітарних наук імені академіка Степана Дем'янчука» https://orcid.org/0009-0009-8458-2653

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-2-5

Ключові слова:

читацька грамотність, іноземні студенти, українська мова як іноземна, психоло- гічні чинники, мотивація до читання

Анотація

У статті проаналізовано психологічні чинники, що впливають на формування читацької грамотності іноземних студентів у процесі опанування української мови. Розкрито значення мотивації, уваги, різних типів пам’яті, мислення, антиципації як ключових психологічних механізмів, що забезпечують ефективне розуміння та інтерпретацію письмового тексту. Схарактеризовано психофізіологічні засади читання: зорове сприйняття, що передбачає розпізнавання букв, слів, синтаксичних структур; внутрішнє промовляння, сегментування тексту (поділ тексту на смислово завершені фрагменти – речення, абзаци), розуміння, пам’ять (збереження лексичних і граматичних моделей, фонових знань). Окреслено типові труднощі, з якими стикаються студенти-іноземці під час читання українською мовою, зумовлені міжкультурними відмінностями, рівнем мовної підготовки та особливостями когнітивного стилю. Текст для читання потлумачено як спеціально дібране або створене зв’язне висловлювання, що є джерелом інформації, засобом навчання читання як виду мовленнєвої діяльності, розвитку мовлення, лексико-граматичних умінь і міжкультурного спілкування. Наведено приклади завдань, спрямованих на полегшення процесу розуміння та усвідомлення текстів, що передбачають активне послуговування мовними засобами, розвивають уміння адекватного сприйняття інформації з тексту; формують уміння самостійно вилучати, узагальнювати та аналізувати професійно значущу інформацію.Акцентовано, що формування читацької грамотності іноземних студентів у процесі навчання української мови повинне бути диференційованим, гнучким та максимально зорієнтованим на індивідуальні особливості студентів, забезпечуючи не лише розвиток навичок розуміння тексту, а й формування стратегії ефективного читання як одного з наскрізних умінь у процесі оволодіння українською мовою як іноземною.

Посилання

Занюк С. С. Психологія мотивації: Навч. посібник. К.: Либідь. 2002. 304 с.

Клейнман П. Психологія 101: факти, теорія статистика, тести й таке інше. Харків: КСД. 2023. 240 с.

Навчання іноземних мов: крос-культурний підхід : монографія / З. П. Бакум, О. О. Пальчикова, С.С. Костюк. Тернопіль : ФОП Осадца Ю.В. 2019. 288 с.

Субота Л.А. Розвиток іншомовної комунікативної компетентності іноземних студентів у процесі оволодіння мовою навчання: монографія. Харків : Майдан, 2020. 303 с.

Швець Г. Д. Теорія і практика навчання української мови іноземних студентів гуманітарних спеціальностей: монографія. Київ: Фенікс, 2019. 529 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-27