УПРАВЛІНСЬКА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ОФІЦЕРА НАЦІОНАЛЬНОЇ ГВАРДІЇ УКРАЇНИ: КАТЕГОРІАЛЬНИЙ ТА ЕМПІРИЧНИЙ АНАЛІЗ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-3-38Ключові слова:
управлінська компетентність, офіцер, управління, професійна діяльність, емоційний інтелектАнотація
У статті обґрунтовано актуальність потреби в поглибленому дослідженні управлінської компетентності в умовах сучасних безпекових викликів. Наголошується, що зростання інтенсивності військових конфліктів, ускладнення й багатовимірність управлінських рішень, а також висока залежність ефективності функціонування військових підрозділів від якості управлінської діяльності керівного складу зумовлюють необхідність системного аналізу та переосмислення сутності й структурних компонентів управлінської компетентності офіцера.Узагальнено наукові підходи до трактування поняття «компетентність» та констатовано, що воно відображає здатність особистості результативно провадити професійну діяльність на основі поєднання знань, умінь, навичок, досвіду, мотивації та особистісних якостей. Наголошено, що в контексті управлінської діяльності компетентність є визначальним чинником ефективного керівництва, оскільки забезпечує здатність керівника ухвалювати обґрунтовані рішення, організовувати взаємодію та відповідати за досягнення поставлених цілей. Обґрунтовано необхідність сформованої управлінської компетентності в керівників різних рівнів для належного виконання ними функціональних завдань та обов’язків відповідно до вимог військової служби.Проведено теоретико-методологічний аналіз поняття «управлінська компетентність» наукових досліджень останніх років, що дало змогу виявити його змістову багатогранність та залежність змісту поняття від характеру професійної діяльності. У процесі інтерв’ювання зібрано емпіричні дані, що відображають уявлення практиків про зміст управлінської компетентності. На основі отриманих результатів сформовано авторське визначення управлінської компетентності офіцера Національної гвардії України як інтегрована характеристика спроможності ефективно реалізувати повноваження командира (керівника) в умовах службово-бойової діяльності, ухвалювати обґрунтовані управлінські рішення в умовах ризику, невизначеності та бойового стресу, забезпечуючи організацію, координацію та контроль дій підлеглих відповідно до нормативних актів з опорою на цінності державності, громадянського захисту, правопорядку та дотримання прав людини.
Посилання
Драч І. І. Феномен управління в умовах трансформації освіти. Теорія та методика управління освітою. 2012. № 9. URL: https://nbuv.gov.ua/UJRN/ttmuo_2012_9_12 (дата звернення 10.06.25).
Копняк К. В. Структурно-функціональна модель формування управлінської компетентності майбутніх економістів у процесі фахової підготовки. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2020. Вип. 1 (46). С. 54–58.
Марталішвілі Л. А. Формування управлінської компетентності майбутнього керівника закладу освіти в процесі навчання фахових дисциплін: дис. … канд. пед. наук: 13.00.04 / Полтав. нац. пед. ун-т ім. В. Г. Короленка. Полтава, 2023. 326 с.
Марущак О. М. Поняття компетентності у педагогічній діяльності. Креативна педагогіка. Академія міжнародного співробітництва з креативної педагогіки : «Полісся». Житомир, 2016. Вип. 11. С. 97–108.
Мірошніченко В. І. Формування управлінської компетентності майбутніх офіцерів у професійній підготовці. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. 2024. № 214. С. 63–67.
Мухіна Г. В. Розвиток управлінської компетентності керівників закладів освіти. Збірник наукових праць ДонДУВС. 2023. №1. C. 38–43.
Олешко П. С., Кінах Н. В. Управлінська компетентність керівника закладу загальної середньої освіти. Перспективи та інновації науки. 2024. № 7. C. 14–21.
Павленко О. Управлінська компетентність майбутніх офіцерів. Збірник наукових праць Національного університету оборони України. 2023. №4. C. 52–58.
Про затвердження стандарту вищої̈ освіти за спеціальністю 253 «Військове управління» (за видами збройних сил) для першого рівня вищої̈ освіти : Наказ МОН України від 29.10.2018 р. № 1168. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini/zatverdzheni-standarti-vishoyi-osviti (дата звернення:14.07.2025).
Про Національну гвардію України : Закон України від 13.03.2014 р. № 876-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/876-18 (дата звернення: 15.07.2025).
Пристай В. О. Психологічні особливості формування управлінської компетентності керівників закладів загальної середньої освіти: дис. … д-ра філософії: 053 Психологія / 05 Соціальні та поведінкові науки / / Київський університет імені Бориса Грінченка. Київ, 2023. 234 с.
Свистун В. І. Формування управлінської компетентності керівників професійно-технічних навчальних закладів. Професійна освіта: проблеми і перспективи. 2023. № 3. C. 112–117.
Сучасні методи навчання дорослих : довідник / Укладачі: Г. Казаков, С. Москаленко, Л. Рикова, І. Хребтій; за заг. ред. Ю. Ю. Лихач. Київ : Вища школа публічного управління, 2025. 70 с.
Торічний О. Модель формування управлінської компетентності майбутніх офіцерів- прикордонників. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: педагогічні науки. 2022. № 30 (3). С. 486–500.
Титаренко Д., Титаренко О. Дослідницьке інтерв’ю: методичні рекомендації з організації та проведення дослідження. Київ : ТОВ «Праймдрук», 2012. 40 с.
Цільмак О. М. Професійна компетентність керівника органу досудового розслідування. Науковий вісник Національної академії внутрішніх справ. 2023. № 2. C. 89–95.
Шапар В. Б. Сучасний тлумачний психологічний словник. Харків : Прапор, 2005. 640 с.
Шаповал О. М., Волков І. М., Адамчук М. М. Управління повсякденною діяльністю військової частини Національної гвардії України: підручник. Харків : НАНГУ, 2021. 387 с.
McClelland D.C. Testing for competence rather than for «intelligence». American Psychologist. 1973. Vol. 28, № 1. Р. 1–14.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.




