ДІАГНОСТИКА ГОТОВНОСТІ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ СПЕЦІАЛЬНОСТІ «ПСИХОЛОГІЯ»

Автор(и)

  • Л. Б. Мельничук Приватний вищий навчальний заклад «Міжнародний університет економіки та гуманітарних наук імені академіка Степана Дем'янчука» https://orcid.org/0000-0001-8307-7932
  • Н. А. Терновик Приватний вищий навчальний заклад «Міжнародний університет економіки та гуманітарних наук імені академіка Степана Дем'янчука» https://orcid.org/0000-0002-1425-2423
  • А. О. Яцюрик Приватний вищий навчальний заклад «Міжнародний університет економіки та гуманітарних наук імені академіка Степана Дем'янчука» https://orcid.org/0000-0003-3933-8503

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-3-27

Ключові слова:

готовність до професійної діяльності, майбутні психологи, діагностика, структурно-функціональні компоненти, критерії, показники та рівні, професійна мотивація, емоційна стійкість

Анотація

Статтю присвячено комплексному аналізу проблеми діагностики готовності здобувачів вищої освіти спеціальності «Психологія» до професійної діяльності, що набуває особливої значущості в сучасних умовах соціально-економічних і суспільно-політичних викликів, зокрема в період воєнного стану в Україні. Наголошено, що високий рівень професійної готовності майбутніх психологів є ключовою передумовою ефективного виконання ними професійних функцій, надання психологічної допомоги населенню та військовослужбовцям, а також підтримкою психічного здоров’я в суспільстві.У дослідженні обґрунтовано концептуальні засади розуміння готовності як інтегрального особистісного утворення, що містить взаємопов’язані когнітивно-інформаційний, мотиваційно- ціннісний та поведінково-рефлексивний компоненти, кожен з яких має власні критерії та показники сформованості готовності до професійної діяльності здобувачів вищої освіти спеціальності «Психологія». Виокремлено і схарактеризовано рівні сформованості готовності до професійної діяльності: високий, середній та низький.Детально описано використаний комплекс теоретичних й емпіричних методів, серед яких аналіз, синтез, узагальнення, систематизація наукових джерел, тестування, опитування, психодіагностичні методики дослідження професійної мотивації, ціннісних орієнтацій, емоційної стабільності, комунікативних та поведінкових навичок. Представлено результати емпіричного дослідження, проведеного на вибірці здобувачів вищої освіти ПВНЗ «Міжнародний економіко-гуманітарний університет імені академіка Степана Дем’янчука», які засвідчили переважання середнього рівня готовності за всіма критеріями, що вказує на наявність базової професійної підготовки за недостатньої інтеграції її складників. Зроблено висновок про необхідність цілеспрямованої фахової підготовки здобувачів засобами впровадження інноваційних освітніх технологій, інтерактивних форм навчання та практико орієнтованих методів, здатних забезпечити розвиток гнучких компетентностей, професійної ідентичності й емоційної стійкості майбутніх психологів.

Посилання

Ігнатович О. М., Татаурова-Осика Г. П., Шевенко А. М. Психологія професійної діагностики та професійного консультування: практичний посібник / за ред. О. М. Ігнатович. Кропивницький: Імекс-ЛТД, 2021. 225 с. URL : https://surl.li/nxlved (дата звернення: 07.08.2025 р.).

Калюжна Ю. Розвиток готовності до професійної праці майбутніх психологів у навчальному процесі. Психологія і особистість. 2023. Том 13, № 2, С. 209–221. URL : https://surl.li/pyfmmp (дата звернення: 08.08.2025 р.).

Олійник В.В. Особливості формування професійної мотивації у майбутніх практичних психологів. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, VI (63), Issue: 153, 2018. С. 76–80. URL : https://surl.li/aaquvq (дата звернення: 07.08.2025 р.).

Психологічна діагностика мотивації особистості до навчання в умовах інформаційного суспільства : монографія / Н. В. Пророк, Л. О. Кондратенко, Л. М. Манилова та ін. ; за ред. Н. В. Пророк. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2020. 131 с.

Романенко О. В. Діагностика готовності майбутнього спеціального психолога до професійної діяльності на етапі навчання у вищому навчальному закладі Актуальні питання корекційної освіти. Педагогічні науки. 2016. Вип. 8. С. 216–224. URL : https://surl.li/bijzui (дата звернення: 08.08.2025р.).

Шевченко Н. Ф. Становлення професійної свідомості практичних психологів у процесі фахової підготовки: монографія. Київ : Мілленіум, 2005. 298 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-15