CREATING A SAFE AND INCLUSIVE ENVIRONMENT IN THE CONTEXT OF THE NEW UKRAINIAN SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-3-3Keywords:
safe environment, inclusion, New Ukrainian School, pedagogical aspect, physical safety, psychological safety, social safety, environmental safety, information securityAbstract
The article considers the problem of forming a safe inclusive educational environment in the context of the implementation of the Concept “New Ukrainian School”. One of the priority tasks of modern Ukrainian education is to create favorable conditions for the harmonious development of each child, regardless of their individual characteristics, educational needs or health status. The paper emphasizes that a safe inclusive environment combines several important components: physical, psychological, social, environmental and informational security, which interact with each other and provide a comprehensive approach to the development of the student’s personality.Physical safety includes the creation of an accessible and barrier-free space, compliance with sanitary and hygienic standards and adaptation of learning conditions for children with special educational needs.Psychological safety provides an atmosphere of trust, the absence of discrimination, bullying and contributes to the formation of positive self-esteem. Social safety provides equal opportunities for all participants in the educational process, partnership between the school, family and community. The environmental component includes caring for children’s health through compliance with hygiene standards, the use of safe materials and the creation of a comfortable microclimate. Information security, in turn, concerns the protection of personal data, the prevention of cyberbullying and the formation of media literacy of students. Particular attention is paid to the pedagogical aspect: the use of inclusive methods, the development of teachers’ professional competencies in the field of inclusion, and the upbringing of a culture of cooperation and mutual respect among students.It is concluded that a safe inclusive educational environment is a necessary condition for equal access to quality education, promotes socialization, forms a sense of security and responsibility, and also lays the foundations for the humanistic development of society.
References
Блудова Ю. О., Ільїна О. О. Безпечний освітній простір як основа успішної адаптації дітей у НУШ через ігрову діяльність. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. Одеса, 2024. Вип. 1 (150). С. 58–62.
Гриневич Л. Концептуальні ідеї реформи «Нова українська школа» у світлі української педагогічної думки. Український педагогічний журнал. 2022. № 4. С. 98–111.
Колупаєва А. А., Тараненко О. М. Навчання дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивному середовищі : навч.-метод. посіб. Харків : Ранок, 2019. 304 с.
Сухомлинський В. О. Вибрані твори : у 5 т. Київ, 1976. Т. 1. 654 с.
Чопик Л. І. Організація інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами в умовах Нової української школи : навч.-метод.посіб. Вінниця : Вінницька академія неперервної освіти, 2019. 39 с.





