PEDAGOGICAL APPROACHES TO FORMING COMPETENCES OF SAFE BEHAVIOR IN THE DIGITAL ENVIRONMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-2-31

Keywords:

digital competence, cyber security, safe behavior, pedagogical approaches, digital environment, education

Abstract

The article highlights the current issues of forming safe behavior skills in digital educational space among education seekers. In today's conditions of rapid development of information and communication technologies, education seekers are constantly faced with risks associated with cyber threats, personal data leakage, harmful content and cyberbullying. In this regard, safe communication in the digital environment and ensuring proper training of education seekers for the use of digital resources become relevant.The article analyzes the main pedagogical approaches to forming safe work skills in the digital educational environment, in particular: competency-based, personality-oriented, integrated and project-based.Special attention is paid to methods, forms and means of learning that form digital competencies, digital ethics and contribute to increasing the level of digital awareness and sustainable self-defense skills among education seekers. The practical significance of the research is the development and justification of effective pedagogical approaches for the formation of safe behavior skills in the digital environment among students.Based on the analysis of domestic and foreign experience, practical recommendations are proposed for the effective integration of cyber security elements into the educational process. Prospects for further research in the field of digital security in the educational process are outlined, in particular, the development of curricula, trainings and interactive resources aimed at increasing the level of awareness of students about risks in the digital environment.

References

Безпечне освітнє середовище як умова навчання, соціалізації та самореалізації дитини : збірник статей наук.- практ. конф. (29 березня 2024 р., м. Луцьк) / упоряд. Н. А. Поліщук. Луцьк : Волинський ІППО, 2024. 240 с.

Гoрбенкo A. A. Кібербезпека oсвітньoгo середовища в умовах карантину. URL: https://conf.ztu.edu.ua/wp-content/uploads/2020/05/94.pdf (дата звернення: 26.04.2025).

Головко Д. Ю. Безпека в цифровому просторі : електронний навчальний курс. Біла Церква : БІНПО ДЗВО «УМО» НАПН України, 2024. 54 с.

Гончарова І. П. Кібербезпека в цифровому освітньому середовищі закладів професійної освіти : електронний навчальний курс. Біла Церква : БІНПО ДЗВО «УМО» НАПН УКРАЇНИ, 2022. 80 с.

Кремень В. Г., Сисоєва С. О., Бех І. Д. та ін. Концепція виховання дітей та молоді в цифровому просторі. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2022. № 4(2). С. 1–30. URL: https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4206 (дата звернення: 26.04.2025).

Безпечне освітнє середовище та формування поведінки дітей в інтернеті – важливе завдання для Міністерства Міністерство освіти і науки України / Міністерство освіти і науки України. Київ, 2025. URL: https://mon.gov.ua/news/bezpechne-osvitne-seredovishche-ta-formuvannya-povedinki-ditey-v-interneti-vazhlive- zavdannya-dlya-ministerstva (дата звернення: 23.04.2025).

Топузов О., Хоменко Л. Розвиток безпечного цифрового освітнього середовища вищого педагогічного закладу освіти. Проєктування безпечного середовища інноваційний підхід : колективна монографія / за ред. д-ра пед. наук О. М. Топузова, д-ра екон. наук С. В. Захаріна, д-ра пед. наук М. В. Гриньової. Полтава, 2023. 374 с.

Черних О. Кібербезпека учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану. Освіта Сумщини : інформаційний, науково-методичний журнал. 2023. № 1(57). С. 22–24.

Черних О. О. Онлайк : навчально-методичний посібник. Київ : ВАІТЕ, 2020. 108 с.

Published

2025-06-27