THEORETICAL ANALYSIS OF THE PROBLEM OF PSYCHOLOGICAL PERSONALITY RESOURCES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-2-21

Keywords:

personality, resource, resourcefulness, stress, personal development, activity, crisis

Abstract

This piece delves into the increasingly pertinent issue of psychological resources, a topic drawing considerable attention in contemporary psychology both within and beyond our borders. The crucial importance and practical value of researching these resources are highlighted. We will also examine how this subject has traditionally been approached within the scientific community. Finally, the article provides a theoretical summary of present-day understandings of psychological resources, carefully evaluating various definitions and perspectives on the fundamental concepts used. The article summarizes the psychological content of the concept of psychological resources and individual resourcefulness. The approaches of scientists to determining the levels and types of psychological resources of an individual are considered. Psychological resources are considered as a certain system of human abilities that contributes to the successful resolution of contradictions between the individual and the living environment, allows overcoming adverse life circumstances, and determines the vector of orientation of the individual's self-realization. Two directions in the study of resources are distinguished: transactional, which focuses on the totality of human resources and the expansion of their arsenal, and integrated – oriented towards resource management and their effective use. The prospects of a systemic approach are indicated, which considers resources as a complex dynamic system, which is hierarchically organized and has a defined structure. Views on the essential content of personal resources are analyzed. The analysis of scientific literature indicates that scientists do not have a single position on the understanding of this concept. To successfully overcome difficult life situations, it is necessary to understand what is behind the concept of a resource, therefore, the presented material considers various theoretical approaches to the study, and also reveals the specifics of psychological resources as operational and effective mechanisms and opportunities for productive self-realization. Prospects for further scientific research are outlined.

References

Кіреєва З. О. Предиктори резильєнтності та оптимізму у осіб різного віку під час проживання пандемії SARS- СOV-2. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки». 2022. Вип. 1. С. 5–10.

Лукомська С. О. Ресурсний підхід до подолання особистістю кризових ситуацій. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки». 2020. № 1. С. 190–195.

Шмаргун В. М. Організація ментального досвіду та інтелектуальної компетентності особистості. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія «Психологічні науки». 2013. Вип. 114. С. 208–212.

Штепа О. С. Психологічна ресурсність як контекстуальна властивість ідентичності у філософсько-психологічному дискурсі. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Психологія». 2014. № 1095. Вип. 53. С. 54–59.

Штепа О. С. Аналіз та інтерпретація емпіричної багатофакторної моделі психологічної ресурсності особистості. Проблеми сучасної психології. 2015. Вип. 28. С. 670–682.

Ющенко І. М. Резилієнтність дитини в парадигмі ресурсного підходу. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія «Психологічні науки». 2015. Вип. 128. С. 302–306.

Hobfoll S. E. Conservation of resources: a new attempt at conceptualizing stress. American Psychologist. 1989. Vol. 44. Iss. 3. P. 513–524.

Kun Agota, Peter Gadanecz. Workplace happiness, well-being and their relationship with psychological capital: A study of Hungarian Teachers. Current Psycholog. 2019. Р. 1–15.

Maddi S. Creating meaning through making decisions. The human quest for meaning: a handbook of psychological research and clinical applications / ed. by P. T. P. Wong, P. S. Fry. Mahwah, NJ, 1998. P. 315–330.

Masten A. S., Reed M.-G. Resilience in development. Snyder, Lopez S.J. (eds.). Handbook of positive psychology. Oxford : University Press, 2002. Р. 77–88.

Published

2025-06-27