PEDAGOGY OF PERSON-CENTERED INTERACTION IN THE TRAINING OF FUTURE SPECIALISTS IN PHYSICAL CULTURE AND SPORTS
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-2-10Keywords:
person-centered interaction, training of future specialists in physical education and sports, individual and humanistic approach, techniques, methods, principles of subject-subject interaction, innovative technologies, forming a healthy lifestyle, self-determination and self-developmentAbstract
The article characterizes person-centered interaction in the upbringing and education of the child's personality. It is determined that physical culture is considered a basic part of universal human culture and has enormous potential in the formation of a comprehensively developed personality. It is noted that in the context of reforming the education system of Ukraine in the context of European integration, the new requirements of the time determine the need to train a generation of future specialists in physical education and sports, capable of quickly and adequately responding to the challenges of society, be comprehensively developed, creatively active, professionally competent and have a humane orientation in their attitude towards the student.The personal paradigm of education and training is characterized by a humanistic context, which implies a humane position of the teacher himself in the educational process. This determines the subject- subject interaction of educational relations. Recognizing the student as a subject of education, declaring his subject-oriented position in pedagogical interaction, the views of scientists on the problem of training future specialists in physical culture and sports in an individual-humanistic approach based on the dominance of personality-oriented education to the child's personality, considering it as a complex self-organized system, were analyzed; in recognizing the uniqueness, originality, intrinsic value of each individual and the trajectory of their development.The authors define the concept of a “person-centered approach”, its principles and advantages, that is, replacing the educational and disciplinary model of interaction between a teacher and a student with a person-centered one, which affirms the value of the human personality.The implementation of a person-centered approach in physical education and sports classes in higher education institutions is presented. Effective pedagogical techniques and methods of person-centered interaction have been identified for organizing the process of training future specialists in physical culture and sports, which are based on an individual approach to each student and create conditions for his harmonious development, health promotion, and the formation of a positive attitude towards physical culture for life.The article proves that the formation of a person-centered interaction between a future specialist in physical culture and sports and students based on the principle of subjectivity allows to ensure a qualitatively new level of development of the child's personality – the level of self-programming and creative design of one's life, the creation of conditions for its self-determination and self-development.
References
Базильчук В. Б., Базильчук О. В. Реалізація особистісно-орієнтованого і діяльнісного підходів до розвитку рухової активності студентів засобами спортивних ігор в освітньому середовищі університету. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Серія «Педагогічні науки». 2023. Вип. 51. С. 116–119.
Бех І. Д. Особистісно зорієнтоване виховання : науково-методичний посібник. Київ : ІЗМН, 1998. 204 с.
Грибан Г. П, Солодовник О. В., Крук А. З., Пилипчук П. Особистісно-орієнтоване фізичне виховання здобувачів закладів вищої освіти як чинник підвищення рухової активності та збереження здоров’я. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. 2021. Вип. 12 (31. С. 5–13.
Данилевич М. В. Особистісно-орієнтований підхід у професійній підготовці майбутніх фахівців з фізичного виховання та спорту до рекреаційно-оздоровчої діяльності. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2014. Вип. 39(92). С. 133–137.
Довгань Н. Ю. Фізичне виховання студентів вищих навчальних закладів у процесі позааудиторної спортивно-масової роботи. Педагогічні науки : : збірник наукових праць. 2016. LXXXI(2). C. 53–58.
Дубасенюк О. А. Професійна педагогічна освіта: особистісно-орієнтований підхід : монографія. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка. 2012. 436 с.
Зязюн І. А. Інтелектуально творчий розвиток особистості в умовах неперервної освіти. Неперервна професійна освіта: проблеми, пошуки, перспективи : монографія. Київ : Віпол, 2000. С. 11–37.
Кузьменко Н. Особистісно орієнтований підхід у сучасному навчально-виховному процесі ВНЗ. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія «Педагогіка». 2016. Вип. 4. С. 34–38.
Олійник О. М., Сорокін Ю. С., Тимошенко В. В. Реалізація особистісно-орієнтованого підходу в процесі використання інноваційних технологій фізичного виховання у ВНЗ. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Педагогіка, соціальна робота». 2015. Вип. 36. С. 128–130.
Сороколіт Н. Можливості реалізації ключових компетентностей Нової української школи у фізичному вихованні школярів. Спортивний вісник Придніпров’я. 2019. № 3. С. 167–174.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.