ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ОСНОВИ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-3-32

Keywords:

psychological and pedagogical foundations, higher education, educational process, motivation, psychological service, innovative technologies, higher education students

Abstract

The article highlights psychological and pedagogical foundations of educational activities in higher education institutions within the context of globalization, digitalization, and transformation of the educational space. The authors argue that the effectiveness of the educational process largely depends on considering students’ psychological characteristics, motivation, adaptive capacity, soft skills development, Vand the quality of pedagogical interaction. The article presents the results of an empirical study conducted at the Private Higher Educational Institution “International University of Economics and Humanities named after academician Stepan Demianchuk” during 2022–2024. A comprehensive methodological toolkit was used, including surveys, questionnaires, motivation tests, learning style assessments, and expert evaluation of teaching technologies.Special attention is given to the functioning of the university’s psychological support service, the development of a reflective learning environment, and the implementation of innovative teaching formats such as project- based learning, gamification, and digital platforms. The key components of psychological and pedagogical support are discussed: motivational, adaptive, developmental, and communicative. The study concludes that systematic psychological and pedagogical support fosters the formation of a competitive, socially mature, responsible, and emotionally resilient professional capable of responding to the challenges of the modern labor market and engaging in lifelong professional development.

References

Бондарчук Л. В. Особливості інноваційних освітніх технологій. Інтерактивний освітній простір ЗВО: матеріали всеукраїнського науково-практичного вебінару (м. Вінниця, 27 квітня 2020 р.) / відп. ред. Л. Б. Ліщинська. Вінниця : ВТЕІ КНТЕУ, 2020. 94 с.

Про вищу освіту : Закон України. URL: http://surl.li/jhtp (дата звернення: 01.08.2025 р.).

Про освіту : Закон України. URL: https://surl.lu/rsiweu (дата звернення: 01.08.2025 р.).

Кашин А., Польщикова Є., Сахно Ю. Випускники українських ВНЗ очима роботодавців URL: http://surl.li/nclyy (дата звернення: 05.08.2025 р.).

Лист МОН від 14.08.2020 № 1/9-436 «Про створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти та попередження і протидії булінгу (цькуванню)». URL: http://surl.li/neqch (дата звернення: 06.08.2025 р.).

Лузік Е. В., Семиченко В. А., Демченко Н. І. Сучасне освітнє середовище закладів вищої освіти України: погляд студентів. URL: http://surl.li/nhmwa. (дата звернення: 06.08.2025 р.).

Освітня діяльність МЕГУ. URL: https://surl.li/evmuyf (дата звернення 08.08.2025 р.).

Психолого-педагогічні засади діяльності вищої школи : Навчальний посібник / укл. Н. В. Заблоцька-Сєннікова. Сєвєродонецьк : ПП «Поліграф-Сервіс», 2015. 167 с.

Published

2025-10-15