DEVELOPMENT OF CREATIVE ABILITIES IN OLDER PRESCHOOL CHILDREN THROUGH COLOR THERAPY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-3-29

Keywords:

color therapy, creative abilities, older preschool children, interactive techniques, psycho-emotional state, creative thinking

Abstract

The article is devoted to the study of the development of creative abilities of older preschool children through color therapy in the context of modern social challenges, in particular the state of war in Ukraine.The relevance of the problem is emphasized, caused by the increased level of psycho-emotional stress in children, a decrease in their psychological security, and the need to preserve their natural creative potential.Color therapy is considered as an integrated method of psychological and pedagogical influence, combining elements of artistic activity and psychological support, ensuring the harmonization of the emotional state and the activation of creative thinking.The results of the study showed that the purposeful use of color contributes to the development of imagination, associative thinking, speech creativity, and emotional sensitivity in children. At the same time, a specific psychophysiological effect of certain colors on the emotional state and behavior of older preschool children was revealed, which needs to be taken into account in educational and upbringing work in preschool educational institutions.Summarizing the results, the authors emphasize the significant potential of color therapy as a universal means of developing creative abilities, forming emotional balance, and increasing the adaptability of children in difficult social conditions. It has been established that the purposeful use of color schemes in the educational process has a positive effect on the psycho-emotional state of children, reduces anxiety levels, develops self-regulation skills, improves communication skills, and stimulates creative thinking.

References

Антонюк М. В., Левик І. М. Розвиток художньо-творчих здібностей у дітей старшого дошкільного віку засобами нетрадиційних технік малювання. Пріоритетні напрями розвитку науки, освіти, технологій та інноваційної діяльності в Україні: збірник тез доповідей міжнародної науково-практичної конференції (Полтава, 12 квітня 2024 р.). Полтава : ЦФЕНД, 2024. С. 13–15. URL: https://eprints.zu.edu.ua/39644/?utm_source=chatgpt.com (дата звернення: 09.08.2025).

Безверха Ж., Ковальова А. Розвиток творчих здібностей дітей старшого дошкільного віку у зображувальній діяльності засобами нетрадиційного малювання. Педагогіка та освіта. 2025. № 17. С. 155–167. URL: https://surl.li/utqnmg (дата звернення: 09.08.2025).

Біла І. М. Психологія дитячої творчості. Київ : Фенікс, 2014. 137 с.

Животенко Л. Арт-терапія : популярні методи в роботі психолога. Психолог дошкілля. 2016. № 1. С. 26–27.

Лісневська Н. Особливості застосування кольоротерапії в роботі з дітьми дошкільного віку як засобу впливу на їхнє здоров’я. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал. Суми : Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка., 2020. № 1 (95). С. 73–82. URL: https://surl.li/enfkqt (дата звернення: 10.08.2025).

Паламарчук Т. В. Арт-терапія в дошкільній освіті: кольоротерапія як засіб розвитку творчих здібностей та психологічного комфорту дітей. URL: https://surl.li/ojhhie (дата звернення: 11.08.2025).

Published

2025-10-15