CONFLICT PRONENESS AND AGGRESSIVENESS AS MANIFESTATIONS OF DESTRUCTIVE PERSONALITY STATES: THEORETICAL AND PRACTICAL ASPECT
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-3-24Keywords:
conflict proneness, aggressiveness, destructive personality states, personality trait, aggression, prevention, group psychotherapeutic practicesAbstract
The article addresses the issue of conflict proneness and aggressiveness as manifestations of destructive personality states, which exhibit both dispositional and situational characteristics. The distinction between aggressiveness as a relatively stable personality trait predisposing individuals to hostile reactions and aggression as a specific behavioral act aimed at causing harm to others is examined. Emphasis is placed on the dual nature of conflict proneness: in its constructive dimension, it can facilitate personal development, stimulate the search for alternative solutions, and enhance communicative skills; however, in its destructive forms, it assumes a detrimental character, provoking the escalation of tension and the disruption of social relationships. Particular attention is given to the analysis of internal and external determinants of conflictual behaviors, as the interplay between individual psychological characteristics and social conditions shapes the course and outcomes of conflict interactions. The potential for preventing aggressiveness and conflict proneness through group psychotherapeutic practices is analyzed, which simulate socially significant situations and provide a safe space for emotional expression, awareness of destructive reactions, and the development of tolerant communication skills. The article concludes that the use of art therapy, cognitive-behavioral techniques, nonviolent communication methods, and social-psychological competency training is effective in fostering conflict resilience, promoting self-regulation skills, and preventing the escalation of interpersonal conflicts. An important aspect is also the implementation of preventive programs aimed at developing emotional intelligence and constructing adaptive behavioral models under stress, contributing to the maintenance of psychological well-being and the harmonization of social interactions.
References
Журавель Т. В., Сергеєва К. В., Шаровара О. Г. «Зупинись! – Посміхнись!»: методичний посібник з профілактики агресивної поведінки підлітків у центрах соціально-психологічної реабілітації. Київ ФОП Буря, ВГЦ «Волонтер», 2013. 124 c.
Ложкін Г. В., Пов’якель Н. І. Психологія конфлікту: теорія і сучасна практика : Навчальний посібник. Київ : ВД «Професіонал», 2006. 416 с.
Мазоха І. С. Агресивність як чинник конфліктної поведінки особистості. Наука і освіта : наук.-практ. журнал. 2016. № 9. С. 99–104.
Мазоха І. С. Аналіз теоретико-емпіричних досліджень феномена агресії та агресивності. Наука і освіта : наук.-практ. журнал. 2011. № 1. С. 59–62.
Мазоха І. С. Групова арт-терапія в подоланні агресивної поведінки підлітків: соціально-психологічні механізми впливу. Слобожанський науковий вісник. Серія: Психологія. Науковий журнал. Випуск 1. 2025. С. 81–86.
Мазоха І. С. Інтеграція арт-терапії та когнітивно-поведінкової терапії в роботі з агресією. Ментальне здоров’я. № 1. 2025. С. 15–19.
Мазоха І. С. Сучасні методи психотерапевтичної роботи з проявами конфліктності: теорія та практика. Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»)»: журнал. № 11 (45). 2024. С. 1384–1397.
Макарчук Н. О. Агресія та агресивна поведінка як психічний засіб особистісної саморегуляції підлітків із порушеннями розумового розвитку. Проблеми сучасної психології. 2014. Вип. 25. С. 215–227.





