ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ПІЗНАВАЛЬНОЇ АКТИВНОСТІ УЧНІВ НА УРОКАХ ІНТЕГРОВАНОГО КУРСУ «Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ» У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ НУШ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2021/2024-2-4Ключові слова:
пізнавальна активність, молодші школярі, інтегрований курс «Я досліджую світ», початкова школаАнотація
У статті обґрунтовано особливості розвитку пізнавальної активності учнів на уроках інтегрованого курсу «Я досліджую світ» у початкових класах Нової української школи. З’ясовано, що найважливішим мотивом пізнавальної діяльності людини, який збуджує її до пошуку істини, є пізнавальний інтерес. Досліджено, що розвиток у молодших школярів пізнавальної активності та інтересу до знань є найважливішою умовою виховання таких цінних якостей, як розвиток пізнавальних здібностей; зміцнення умінь і навичок самостійно засвоювати та осмислювати навчальний матеріал; формування основних інтелектуальних умінь, необхідних для оволодіння інтегрованим курсом «Я досліджую світ» в початкових класах. Доведено, що цілеспрямованість розумової активності, розвиток інтелектуальної рефлексії та природжених задатків учнів залежить від пізнавальної активності. Визначено сутність понять «пізнавальна активність» та «пізнавальний інтерес». Представлено методику розвитку пізнавальної активності учня початкової школи. Висвітлено стадії формування пізнавальної активності учнів. Охарактеризовано умови формування позитивного ставлення до навчальної діяльності молодших школярів. Описано ефективні засоби розвитку пізнавальних інтересів дітей до навчання. Досліджено педагогічні умови організації освітнього процесу, що забезпечує ефективне формування пізнавальної активності молодших школярів на уроках «Я досліджую світ». З’ясовано показники розвитку пізнавальної активності учнів початкової школи. Обґрунтовано головні умови ефективності розвитку пізнавальної активності під час вивчення інтегрованого курсу «Я досліджую світ». Зазначено, що розвиток пізнавальної активності молодших школярів у процесі вивчення інтегрованого курсу «Я досліджую світ» буде здійснюватися ефективніше за умови цілеспрямованого, систематичного, методично виваженого використання різноманітних засобів навчання. Доведено, що розвитку пізнавальної активності молодших школярів на уроках інтегрованого курсу «Я досліджую світ» сприяють: формування в учнів позитивної мотивації до діяльності; використання ігрових, інтерактивних, особистісно-зорієнтованих завдань та вправ розвивального, творчого, проблемного характеру.
Посилання
Національна доктрина розвитку освіти. [Електронний ресурс]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/347/2002#Text
Державний стандарт початкової освіти. [Електронний ресурс]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Text
Концепція «Нова українська школа». [Електронний ресурс]. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
Артемова Л. Щоб дитина хотіла і вміла вчитися. Дошкільне виховання. 2000. № 5. С. 6–7.
Дубровська Л. О., Дешко О. О. Педагогічні умови розвитку пізнавальної активності у молодших школярів на уроках «Я досліджую світ». Психолого-педагогічні науки. 2021. № 1. С. 52–58.
Бібік Н. М. Формування пізнавальних інтересів молодших школярів: монографія. К., 1998. 199 с.
Савченко О.Я. Розвиток пізнавальної активності молодших школярів. К., 1982. 176 с.
Довгаль О. Г. Розвиток пізнавальної активності дітей молодшого шкільного віку в різних видах діяльності. Інститут проблем виховання АПН України. Київ, 2019. С. 58–64.
Гордієнко С. Деякі методичні поради щодо організації пізнавальної діяльності учнів під час навчання. Початкова освіта. 2011. № 37. С. 8–9.
Біда О. А. Природознавство і сільськогосподарська праця. Київ; Ірпінь: Перун, 2000. 400 с.
Гордієнко О. А., Козій Д. З. Теоретичні засади формування пізнавальної активності молодших школярів у навчальному процесі початкової школи. Пріоритети розвитку початкової освіти в контексті становлення Нової української школи: збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції (24 березня 2021 року) / за заг. ред. Т.І. Шанскова. Житомир: ФО-П «Н.М.Левковець», 2021. С. 19–23.
Терлецька Л. Формування навчально-пізнавальної активності учнів у контексті реалізації мети і завдань української освіти. Актуальні питання гуманітарних наук. 2014. Вип. 9. С. 129–134.