ТЕХНОЛОГІЇ ФОРМУВАННЯ МІЖКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ

Автор(и)

  • Д. А. Кочмар Приватний вищий навчальний заклад «Міжнародний економіко-гуманітарний університет імені академіка Степана Дем’янчука» https://orcid.org/0000-0002-2896-1546
  • Я. В. Поченюк Приватний вищий навчальний заклад «Міжнародний економіко-гуманітарний університет імені академіка Степана Дем’янчука» https://orcid.org/0000-0002-6001-7483

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2021/2024-2-3

Ключові слова:

комунікація, міжкультурна компетентність, методи навчання, технології навчання, здобувачі вищої освіти, навчання іноземної мови

Анотація

У статті схарактеризовано технології формування міжкультурної компетентності здобувачів вищої освіти у процесі навчання іноземної мови. Визначено, що в умовах стрімкого розвитку міжнародних взаємин та глобальних змін у світі, акцент на формуванні міжкультурної компетентності стає важливим завданням у вищій освіті. Проаналізовано погляди науковців на проблему формування міжкультурної компетентності студентів. Авторами визначено поняття «міжкультурна компетентність» як інтегративна характеристика особистості, яка допомагає суб’єкту успішно спілкуватися з представниками інших культур, допомагає зрозуміти національно-культурні відмінності та традиції інших народів, систему їхніх ціннісних домінант, звичок, звичаїв, установок. Міжкультурна компетентність забезпечує готовність розуміти, поважати та продуктивно використовувати культурні стереотипи, передбачає готовність до успішної взаємодії та співробітництва в міжкультурному середовищі. Досліджено, що міжкультурна компетентність охоплює здатність до адаптації в нових культурних середовищах, вміння вирішувати міжкультурні конфлікти. Визначено, що міжкультурне навчання відбувається тоді, коли особа готова зрозуміти та прийняти специфічну систему сприйняття, мислення, цінностей і поведінки іншої культури, інтегруючи ці знання у власну систему орієнтації. Зазначено, що значним потенціалом для розвитку міжкультурної компетентності, володіють такі технології: інформаційно-комунікаційні, технології гейміфікації освітнього процесу, тренінг-технології. Також для розвитку вищезазначеної якості важливою є реалізація різних форм академічної мобільності у закладі освіти. У статті представлено онлайн-платформи, сервіси, ігри, що сприяють розвитку міжкультурної компетенції здобувачів вищої освіти під час навчання іноземної мови.

Посилання

Амеліна С. М., Біла У. Д. Застосування тренінгів як одна з педагогічних умов формування міжкультурної компетентності майбутніх філологів. Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Серія: Педагогіка, психологія, філософія. 2018. С. 11-15.

Веретюк Т. Формування іншомовної граматичної компетенції за допомогою відеоматеріалів (на прикладі відеохостингу YouTube). Актуальні питання гуманітарних наук : міжвуз. зб. наук. пр. молодих вчених Дрогоб. держ. пед. ун-ту ім. І. Франка. Дрогобич : Гельветика, 2022. Вип. 52, т. 1. С. 199-204.

Грицик Н. Міжкультурний тренінг як ефективний засіб формування культурологічної компетенції майбутнього вчителя іноземної мови. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. 2011. № 39 (2). С. 27-31. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ppps_2011_39(2)__6 (дата звернення: 29.04.24).

Технологія формування міжкультурної компетенції студентів на основі ігрової діяльності під час навчання іноземної мови в закладах вищої освіти / Т. Беркутова та ін. Молодий вчений. 2022. № 6 (106). С. 23–28. URL: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2022-6-106-6 (дата звернення: 29.04.2024).

Bartosh O. Intercultural competence as a part of professional qualities. LOGOS-A Journal of Religion, Philosophy, Comparative Cultural Studies and Art. 2020. №104. P. 148-155.

Brislin R. W. Intercultural Communication Training: An Introduction. Thousand Oaks, 1994. 270 р.

Çiftçi E. Y. A review of research on intercultural learning through computer-based digital technologies. Journal of Educational Technology & Society. 2016. № 19 (2). P. 313-327.

Di Pietro G. International internships and skill development: A systematic review. Review of Education. 2022. № 10 (2). P. 33-63.

Fantini A. E. Reconceptualizing intercultural communicative competence: A multinational perspective. Research in Comparative and International Education. 2020. № 15 (1). P. 52-61. https://doi.org/10.1177/1745499920901948

Gulikers J., Brinkman D., Runhaar P. Using a rubric to grasp intercultural competence development in vocational education. Journal of vocational education & training. 2021. № 73 (1). P. 47-70.

Hall E. T. (1989). Beyond Culture. Anchor Books. 320 p.

Krajewski S. Developing intercultural competence in multilingual and multicultural student groups. Journal of Research in International Education. 2011. № 10 (2). P. 137-153. https://doi.org/10.1177/1475240911408563

Matei F. L. The importance of intercultural competence in the context of academic mobility. training needs. International Journal of Social and Educational Innovation (IJSEIro). 2021. № 8 (15). P. 38-52.

Mehriniso N., Siddiqova N. N. Using interactive methods for the formation of intercultural communication in english language classes. The theory of recent scientific research in the field of pedagogy. 2023. № 1(5). P. 10-14.

Messelink H.E., J. Van Maele, Spencer-Oatey H. Intercultural competencies: what students in study and placement mobility should be learning. Intercultural Education. 2015. № 26:1. P. 62-72. DOI: 10.1080/14675986.2015.993555

Moreno Fernández L. An approach to the development of the Intercultural Competence through Literature in an EFL classroom of Secondary Education. 2019. URL: http://uvadoc.uva.es/handle/10324/39582 (дата звернення: 27.04.24).

Pryshlіak O., Polishchuk V., Lupak N. Impact of Intercultural educational Space on the formation of Intercultural competence of future teachers at a pedagogical higher Education institution. Acta Paedagogica Vilnensia. 2020. № 45. P. 42–59. https://doi.org/10.15388/ActPaed.45.3

Thomas A. Kulturstandards in der internationalen Begegnung. Saarbrücken: Breitenbach, 1991. 250 s.

Triandis H. Intercultural Education and Training / Peter Funke (Ed.) Understanding the USA. A Cross-Cultural Perspective. Tübingen, 1989.

Xiaochi Z. Discussion on international internship and intercultural competence from a perspective of higher educational internationalization-A case study of the program work and travel USA. Cross-Cultural Communication. 2012. №8(5). P. 62.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-17