ШЛЯХИ ФОРМУВАННЯ МЕДІАГРАМОТНОСТІ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ НА УРОКАХ МОВНО-ЛІТЕРАТУРНОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ

Автор(и)

  • О. Ф. Кирилович ПВНЗ «Міжнародний економіко-гуманітарний університет імені академіка Степана Дем’янчука» https://orcid.org/0000-0002-4597-2546
  • І. М. Сойко ПВНЗ «Міжнародний економіко-гуманітарний університет імені академіка Степана Дем’янчука» https://orcid.org/0000-0003-1502-6011

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-1-8

Ключові слова:

медіаграмотність, медіаосвіта, початкова освіта, критичне мислення, інформаційна безпека, мовно-літературна освітня галузь

Анотація

У статті теоретично обґрунтовано шляхи формування медіаграмотності учнів початкових класів на уроках мовно-літературної освітньої галузі. Розкрито теоретичні аспекти медіаграмотності та її роль у сучасній освіті. Визначено, що медіаграмотність – це інтегральна компетентність особистості, що передбачає здатність до критичного аналізу, оцінки, створення, інтерпретації та свідомого використання інформаційних ресурсів у різних медіасередовищах. Вона охоплює розуміння особливостей функціонування медіа, ідентифікацію маніпулятивних технологій, розпізнавання фейкової інформації, а також усвідомлення етичних аспектів комунікації. Досліджено, що через вікові психологічні особливості (недостатньо сформоване критичне мислення, підвищену емоційну чутливість, схильність до наслідування та слабкий контроль імпульсивної поведінки) молодші школярі стають особливо вразливими до маніпулятивного контенту, дезінформації та агресивних візуальних образів.Визначено, що потенціал мовно-літературної освітньої галузі для розвитку медіаграмотності учнів початкових класів полягає в інтеграції традиційних навичок роботи з текстами, мовленнєвої культури та літературного аналізу із сучасними вимогами до медіакомпетентності. Літературні твори є матеріалом для навчання аналізу інформації, вони можуть слугувати ефективним засобом формування навичок безпечної комунікації у молодших школярів. На основі аналізу науково-методичної літератури розроблено класифікацію методів і прийомів формування медіаграмотності здобувачів освіти. Методи поділяємо за рівнями пізнавальної діяльності (пояснювально-ілюстративні, репродуктивні, проблемні, пошуково-дослідницькі), за джерелами знань (словесні, наочні, практичні), на інтерактивні методи (групові, рольові ігри, творчі завдання), методи критичного аналізу інформації (аналіз новин, «Кубик Блума»), методи роботи з інформацією (ментальні карти, вебквести).

Посилання

Антонова О. Дидактичні основи формування медіаграмотності в учнів початкової школи. 2020. Київ : Генеза. 96 с.

Вашуленко О. Використання медіатекстів у підручнику літературного читання для початкової школи. Problems of the modern textbook. 2024. № 32. С. 336–351. URL: https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-336-351 (дата звернення: 24.02.2025).

Гудима Н. В., Мєлєкєсцева Н. В., Ковальчук О. В. Формування медіаграмотності молодших школярів на уро- ках мовно-літературної освітньої галузі як одне із актуальних завдань Нової української школи. Наукові записки. Серія «Психолого-педагогічні науки». 2023. № 1. С. 32–42. URL: URL: http://lib.ndu.edu.ua/dspace/handle/123456789/2912 (дата звернення: 02.01.2024).

Державний стандарт початкової загальної освіти. 2018. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019- %D0%BF#Text (дата звернення: 02.01.2025).

Єфіменко А., Ішутіна О. Робота з медіатекстом на уроках мовно-літературної освітньої галузі як метод формування медіаграмотності молодших школярів. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. 2021. № 1 (14). С. 125–132. https://doi.org/10.31865/2414-9292.14.2021.236601.

Звіти і публікації. UNICEF. URL: https://www.unicef.org/ukraine/reports (дата звернення: 24.02.2025).

Іванов В., Іванова Т. Медіаосвіта і медіаграмотність як актуальні тенденції виховання сучасної молоді. Збірник статей методологічного семінару «Медіаосвіта в Україні: наукова рефлексія викликів, практик, перспектив». Київ, 2013. С. 25–44.

Індекс взаємодії молоді з інформацією (Y-VIBE). URL: https://mriemotadiemorazom.org/research (дата звернення: 24.02.2025).

Концепція впровадження медіаосвіти в Україні. 2016. URL: https://ms.detector.media/mediaosvita/post/16501/2016-04-27-kontseptsiya- vprovadzhennya-mediaosvity-v-ukraini-nova-redaktsiya/ (дата звернення: 02.01.2024).

Медіаграмотність та критичне мислення в початковій школі: посібник для вчителя. За редакцією Волошенюк О., Дегтярьової Г., Іванова В. Київ : ЦВП, АУП, 2017. 197 с.

Муковіз О., Мельничук В. Шляхи формування основ медіаграмотності в молодших школярів на уроках інформатики. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи. 2023. № 1 (9). С. 111−120.

Рекомендації для батьків і освітян щодо захисту дітей у соціальних мережах та інтернеті. Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/news/rekomendatsii-dlya-batkiv-i-osvityan-shchodo-zakhistu-ditey-u-sotsialnikh-merezhakh-ta-interneti (дата звернення: 24.02.2025).

Типова освітня програма, розроблена під керівництвом О. Я. Савченко, 3–4 класи, від 12 серпня 2022 року. Міністерство освіти і науки України. Офіц. вид. Київ : КМУ України, 2022. 107 с.

Турко О. Шляхи формування інфомедійної грамотності в майбутніх фахівців із початкової та дошкільної освіти засобами курсу «Українська мова (за професійним спрямуванням)». Інфомедійна грамотність – невід’ємна складова навчального процесу закладу вищої освіти : збірник статей. Київ : Академія української преси, IREX, Центр Вільної преси, 2021. С. 360–366.

Livingstone S. Media Literacy and the Challenge of New Information and Communication Technologies. Sonia Livingstone. URL: http://eprints.lse.ac.uk/1017/1/MEDIALITERACY.pdf (дата звернення: 02.02.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-28