WAYS OF FORMING MEDIA LITERACY OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS IN LANGUAGE AND LITERARY EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-1-8

Keywords:

media literacy, media education, primary education, critical thinking, information security, language and literary education

Abstract

The article theoretically substantiates the ways of forming media literacy in primary school students during language and literary education lessons. Theoretical aspects of media literacy and its role in modern education are revealed. It is determined that media literacy is an integral competence of an individual, which includes the ability to critically analyze, evaluate, create, interpret, and consciously use informational resources in various media environments. It encompasses understanding the functioning of media, identifying manipulative technologies, recognizing fake information, and being aware of the ethical aspects of communication. The study indicates that due to age-related psychological characteristics (insufficiently developed critical thinking, increased emotional sensitivity, a tendency to imitate, and weak impulse control), younger students are particularly vulnerable to manipulative content, misinformation, and aggressive visual imagery. It is established that the potential of the language and literary education sector for developing media literacy in primary school students lies in integrating traditional text-processing skills, speech culture, and literary analysis with modern media competency requirements. Literary works serve as materials for learning information analysis and can be an effective means of developing safe communication skills among younger students. Based on the analysis of scientific and methodological literature, a classification of methods and techniques for forming students' media literacy has been developed. The methods are categorized by levels of cognitive activity (explanatory-illustrative, reproductive, problem-based, inquiry-based), by sources of knowledge (verbal, visual, practical), interactive methods (group work, role-playing games, creative tasks), methods of critical information analysis (news analysis, Bloom’s Cube), and information processing methods (mind maps, web quests).

References

Антонова О. Дидактичні основи формування медіаграмотності в учнів початкової школи. 2020. Київ : Генеза. 96 с.

Вашуленко О. Використання медіатекстів у підручнику літературного читання для початкової школи. Problems of the modern textbook. 2024. № 32. С. 336–351. URL: https://doi.org/10.32405/2411-1309-2024-32-336-351 (дата звернення: 24.02.2025).

Гудима Н. В., Мєлєкєсцева Н. В., Ковальчук О. В. Формування медіаграмотності молодших школярів на уро- ках мовно-літературної освітньої галузі як одне із актуальних завдань Нової української школи. Наукові записки. Серія «Психолого-педагогічні науки». 2023. № 1. С. 32–42. URL: URL: http://lib.ndu.edu.ua/dspace/handle/123456789/2912 (дата звернення: 02.01.2024).

Державний стандарт початкової загальної освіти. 2018. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019- %D0%BF#Text (дата звернення: 02.01.2025).

Єфіменко А., Ішутіна О. Робота з медіатекстом на уроках мовно-літературної освітньої галузі як метод формування медіаграмотності молодших школярів. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. 2021. № 1 (14). С. 125–132. https://doi.org/10.31865/2414-9292.14.2021.236601.

Звіти і публікації. UNICEF. URL: https://www.unicef.org/ukraine/reports (дата звернення: 24.02.2025).

Іванов В., Іванова Т. Медіаосвіта і медіаграмотність як актуальні тенденції виховання сучасної молоді. Збірник статей методологічного семінару «Медіаосвіта в Україні: наукова рефлексія викликів, практик, перспектив». Київ, 2013. С. 25–44.

Індекс взаємодії молоді з інформацією (Y-VIBE). URL: https://mriemotadiemorazom.org/research (дата звернення: 24.02.2025).

Концепція впровадження медіаосвіти в Україні. 2016. URL: https://ms.detector.media/mediaosvita/post/16501/2016-04-27-kontseptsiya- vprovadzhennya-mediaosvity-v-ukraini-nova-redaktsiya/ (дата звернення: 02.01.2024).

Медіаграмотність та критичне мислення в початковій школі: посібник для вчителя. За редакцією Волошенюк О., Дегтярьової Г., Іванова В. Київ : ЦВП, АУП, 2017. 197 с.

Муковіз О., Мельничук В. Шляхи формування основ медіаграмотності в молодших школярів на уроках інформатики. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи. 2023. № 1 (9). С. 111−120.

Рекомендації для батьків і освітян щодо захисту дітей у соціальних мережах та інтернеті. Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/news/rekomendatsii-dlya-batkiv-i-osvityan-shchodo-zakhistu-ditey-u-sotsialnikh-merezhakh-ta-interneti (дата звернення: 24.02.2025).

Типова освітня програма, розроблена під керівництвом О. Я. Савченко, 3–4 класи, від 12 серпня 2022 року. Міністерство освіти і науки України. Офіц. вид. Київ : КМУ України, 2022. 107 с.

Турко О. Шляхи формування інфомедійної грамотності в майбутніх фахівців із початкової та дошкільної освіти засобами курсу «Українська мова (за професійним спрямуванням)». Інфомедійна грамотність – невід’ємна складова навчального процесу закладу вищої освіти : збірник статей. Київ : Академія української преси, IREX, Центр Вільної преси, 2021. С. 360–366.

Livingstone S. Media Literacy and the Challenge of New Information and Communication Technologies. Sonia Livingstone. URL: http://eprints.lse.ac.uk/1017/1/MEDIALITERACY.pdf (дата звернення: 02.02.2024).

Published

2025-03-28