СТРАТЕГІЇ ПОДОЛАННЯ ОСВІТНІХ ВТРАТ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-1-6Ключові слова:
освітні втрати, навчальні розриви, адаптація освітнього процесу, цифрові технології, соціально-емоційна підтримка, діагностика, індивідуальні стратегіїАнотація
У статті досліджено проблему освітніх втрат, що виникли внаслідок глобальних кризових ситуацій, зокрема пандемії COVID-19 і воєнного стану в Україні. Проведено аналіз джерельної бази дослідження щодо дефініцій «освітні втрати» та «освітні розриви», виокремлено відмінності між ними.Актуалізовано основні причини виникнення прогалин у знаннях, доведено їхній негативний вплив на освітній процес і майбутнє суспільства, зокрема на академічну успішність, мотивацію до навчання, психологічний стан здобувачів освіти і педагогів, соціальні й економічні наслідки в довгостроковій перспективі. На прикладі Білоцерківського фахового коледжу сервісу та дизайну окреслено системний підхід до подолання освітніх втрат, який передбачає діагностику, адаптацію навчальних програм, використання цифрових технологій, соціально-емоційну підтримку здобувачів освіти та залучення педагогів до розробки індивідуальних стратегій. Окреслено заходи, які сприяють ефективному подоланню освітніх втрат: проведення додаткових занять і консультацій, інтеграція адаптивних методик навчання, застосування персоналізованих цифрових платформ та інноваційних педагогічних підходів. Значна увага приділяється психологічному супроводу здобувачів освіти для зменшення рівня стресу й підвищення їхньої мотивації до навчання. Акцентовано увагу на важливості створення безпечного освітнього середовища, що сприяє всебічному розвитку здобувачів освіти навіть за умов складних соціальних і економічних викликів.Перспективи подальшої роботи полягають у вдосконаленні інструментів оцінювання освітніх втрат, інтеграції сучасних педагогічних технологій і посиленні взаємодії з батьками та іншими учасниками освітнього процесу.
Посилання
Бичко Г., Терещенко В., Вакуленко Т. Навчальні втрати: сутність, причини, наслідки та шляхи подолання. ОСВІТА.UA : веб-сайт. URL: https://osvita.ua/school/88921/ (дата звернення: 09.02.2022).
Діагностика та компенсація освітніх втрат у загальній середній освіті України : методичні рекомендації / кол. автор. ; за загальною редакцією О. М. Топузова ; укл. М. В. Головко. Педагогічна думка. Київ, 2023. 187 с.
Малихін О. В., Арістова Н. О., Рогова В. Б. Мінімізація освітніх втрат учнів закладів загальної середньої освіти в умовах воєнного стану: змішане навчання. Український педагогічний журнал. 2022. № 3. С. 68–76. URL: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-3-68-76 (дата звернення: 07.02.2025).
Національний звіт за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022 / кол. авт.: Г. Бичко (осн. автор), Т. Вакуленко, Т. Лісова, М. Мазорчук, В. Терещенко, С. Раков, В. Горох та ін. ; за ред. В. Терещенка та І. Клименко. Київ : Український центр оцінювання якості освіти, 2023. 395 с. (С. 50).
Про затвердження Рекомендацій слухань у Комітеті на тему «Освітні втрати й освітні розриви на рівні загальної середньої освіти: вимірювання та механізми подолання» : рішення Комітету Верховної Ради з питань освіти, науки та інновацій. URL: https://kno.rada.gov.ua/uploads/documents/38605.pdf (дата звернення: 09.02.2022).
Про надання інформаційно-аналітичних матеріалів та пропозицій : лист ДСЯО. URL: https://drive.google.com/drive/folders/1jxjvKBFHBq3gP62jD4DFAzajZKJKhz_0 (дата звернення: 07.02.2025).
Рекомендації щодо організації програм з надолуження освітніх втрат. Міністерство освіти і науки України : веб-сайт. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/news/2023/07/31/Unicef.Immidiate. actions.frame.proofreading.ua.1-31.07.2023.pdf (дата звернення: 05.02.2025).
Сисоєва С. О., Рейпольська О. Д. Освітні втрати в дошкільній освіті як передумова подальших освітніх втрат. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2023. № 5 (2). С. 1–5.
Топузов О. М., Головко М. В., Локшина О. І. Освітні втрати в період воєнного стану: проблеми діагностики та компенсації. Український педагогічний журнал. 2023. № 1. С. 5–13. URL: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-1-5-13 (дата звернення: 07.02.2025).
Global Education Coalition. Global Education Coalition. A Multisectoral Coalition to Protect the Right to Education During Unprecedented Disruptions: From Response to Recovery. UNESCO.ORG : веб-сайт. URL: https://globaleducationcoalition.unesco.org/ (дата звернення: 05.02.2025).
Learning loss must be recovered to avoid long-term damage to children’s wellbeing and productivity, new report says : нові рекомендації Консультативної групи глобальних освітніх доказів (GEEAP). URL: https://www.unicef.org/press-releases/learning-loss-must-be-recovered-avoid-long-term-damage-childrens- wellbeing-and (дата звернення: 10.02.2025).