STRATEGIES FOR OVERCOMING EDUCATIONAL LOSSES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-1-6

Keywords:

educational losses, learning gaps, adaptation of the educational process, digital technologies, socio-emotional support, diagnostics, individualized strategies

Abstract

The article explores the issue of educational losses resulting from global crises, particularly the COVID- 19 pandemic and the ongoing war in Ukraine. The study analyzes the research literature on the definitions of “educational losses” and “learning gaps”, highlighting the distinctions between them. The primary causes of knowledge gaps are identified, and their negative impact on the educational process and society's future is demonstrated, including effects on academic performance, learning motivation, the psychological well-being of students and teachers, and long-term social and economic consequences.Using the case of Bila Tserkva Applied College of Service and Design, a systematic approach to overcoming educational losses is outlined. This approach includes knowledge diagnostics, curriculum adaptation, the use of digital technologies, socio-emotional support for students, and the involvement of teachers in developing individualized strategies. Measures that contribute to effectively addressing educational losses are identified, such as additional lessons and consultations, the integration of adaptive teaching methods, the use of personalized digital platforms, and innovative pedagogical approaches. Special attention is given to psychological support for students to reduce stress levels and enhance their motivation to learn.The importance of creating a safe educational environment that fosters students' holistic development, even in the face of significant social and economic challenges, is emphasized. Future research perspectives include improving tools for assessing educational losses, integrating modern pedagogical technologies, and strengthening collaboration with parents and other stakeholders in the educational process.

References

Бичко Г., Терещенко В., Вакуленко Т. Навчальні втрати: сутність, причини, наслідки та шляхи подолання. ОСВІТА.UA : веб-сайт. URL: https://osvita.ua/school/88921/ (дата звернення: 09.02.2022).

Діагностика та компенсація освітніх втрат у загальній середній освіті України : методичні рекомендації / кол. автор. ; за загальною редакцією О. М. Топузова ; укл. М. В. Головко. Педагогічна думка. Київ, 2023. 187 с.

Малихін О. В., Арістова Н. О., Рогова В. Б. Мінімізація освітніх втрат учнів закладів загальної середньої освіти в умовах воєнного стану: змішане навчання. Український педагогічний журнал. 2022. № 3. С. 68–76. URL: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-3-68-76 (дата звернення: 07.02.2025).

Національний звіт за результатами міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022 / кол. авт.: Г. Бичко (осн. автор), Т. Вакуленко, Т. Лісова, М. Мазорчук, В. Терещенко, С. Раков, В. Горох та ін. ; за ред. В. Терещенка та І. Клименко. Київ : Український центр оцінювання якості освіти, 2023. 395 с. (С. 50).

Про затвердження Рекомендацій слухань у Комітеті на тему «Освітні втрати й освітні розриви на рівні загальної середньої освіти: вимірювання та механізми подолання» : рішення Комітету Верховної Ради з питань освіти, науки та інновацій. URL: https://kno.rada.gov.ua/uploads/documents/38605.pdf (дата звернення: 09.02.2022).

Про надання інформаційно-аналітичних матеріалів та пропозицій : лист ДСЯО. URL: https://drive.google.com/drive/folders/1jxjvKBFHBq3gP62jD4DFAzajZKJKhz_0 (дата звернення: 07.02.2025).

Рекомендації щодо організації програм з надолуження освітніх втрат. Міністерство освіти і науки України : веб-сайт. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/news/2023/07/31/Unicef.Immidiate. actions.frame.proofreading.ua.1-31.07.2023.pdf (дата звернення: 05.02.2025).

Сисоєва С. О., Рейпольська О. Д. Освітні втрати в дошкільній освіті як передумова подальших освітніх втрат. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2023. № 5 (2). С. 1–5.

Топузов О. М., Головко М. В., Локшина О. І. Освітні втрати в період воєнного стану: проблеми діагностики та компенсації. Український педагогічний журнал. 2023. № 1. С. 5–13. URL: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-1-5-13 (дата звернення: 07.02.2025).

Global Education Coalition. Global Education Coalition. A Multisectoral Coalition to Protect the Right to Education During Unprecedented Disruptions: From Response to Recovery. UNESCO.ORG : веб-сайт. URL: https://globaleducationcoalition.unesco.org/ (дата звернення: 05.02.2025).

Learning loss must be recovered to avoid long-term damage to children’s wellbeing and productivity, new report says : нові рекомендації Консультативної групи глобальних освітніх доказів (GEEAP). URL: https://www.unicef.org/press-releases/learning-loss-must-be-recovered-avoid-long-term-damage-childrens- wellbeing-and (дата звернення: 10.02.2025).

Published

2025-03-28