THE INNOVATIVE METHODS OF ORGANIZING LEISURE ACTIVITIES FOR PRIMARY SCHOOL STUDENTS IN THE CONTEXT OF PEACE PEDAGOGY DURING MARTIAL LAW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-1-5

Keywords:

organization, leisure, primary education students, peace pedagogy, formation, patriotic education, extracurricular time

Abstract

The article analyzes the organization of leisure for younger schoolchildren in the context of peace pedagogy during martial law. It explains that the leisure of younger schoolchildren refers to their free time spent outside of educational activities, which they use for developmental, recreational, and creative pursuits that contribute to the harmonious development of their physical, emotional, and social abilities. Under martial law, the organization of children’s leisure takes on a special patriotic direction. Primary education students participate in national-patriotic events within the context of peace pedagogy. Excursions to local history museums, the Peace Museum, and active involvement in student readings “I Vote for Peace” play a significant role in shaping national consciousness. Properly organized leisure is an important factor in the educational process of primary school students. It promotes the development of socially useful work skills, discipline, collectivism, and initiative, while also ensuring a balanced moral, intellectual, and physical upbringing. Such leisure activities contribute to aesthetic development, meet the cultural needs of younger students, engage them in civic activities, and, in the context of martial law, primarily foster a sense of patriotism.In the context of the Russian-Ukrainian conflict, all extracurricular educational activities are carried out in accordance with the safety guidelines for life during martial law.

References

Державний стандарт початкової освіти. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#Text (дата звернення 13.01.2025).

Концепція національно-патріотичного виховання в системі освіти України. URL: https://lpnu.ua/viddil- molodizhnoi-polityky-ta-sotsialnoho-rozvytku/kontseptsiia-natsionalno-patriotychnoho (дата звернення 13.01.2025).

Лещак Т. Організація інтелектуального дозвілля школярів : навчально-методичний посібник на допомогу педагогові-організатору. Львів : Компанія «Манускрипт», 2016. 162 с.

Любченко К. Організація патріотичного виховання підлітків з особливими освітніми потребами у позакласний час. Теоретичне та методичне забезпечення навчання та виховання осіб з особливими освітніми потребами : зб. наук. праць. 2018. Вип. 8. С. 144–149.

Методичні рекомендації щодо здійснення освітньої діяльності з питань дошкільної освіти на період дії правового режиму воєнного стану від 02.04.2022. URL: https://osvita.ua/legislation/doshkilna-osvita/86206/ (дата звернення 17.01.2025).

Організація дозвілля дітей в позаурочний час в умовах школи-інтернату. URL: https://vseosvita.ua/library/embed/01009pf6-f152.docx.html (дата звернення 11.02.2025).

Петрович В. Можливості дозвіллєвої діяльності формування в учнів відповідального ставлення до здоров’я. Соціальна педагогіка. 2012. № 8. С. 153–157.

Флегонтова Н. Культурне дозвілля школярів як педагогічна проблема. Гуманістичні традиції виховання та формування. URL: https://newacropolis.org.ua/theses/kulturne-dozvillia-shkoliariv-ia.pedahohichna-problema-1500792583 (дата звернення 21.09.2025).

Я голосую за мир. URL: https://www.megu.edu.ua/uk/vsi-novini/xkhikh-mizhnarodni-hromadski-uchnivski-chytannya-ya-holosuyu-za-myr-yak-dobra-tradytsiya (дата звернення 21.02.2025).

Published

2025-03-28