ОСМИСЛЕННЯ ІСТОРИЧНОЇ ОСВІТИ У ФІЛОСОФСЬКОМУ КОНТЕКСТІ Й СУЧАСНОМУ ЦИФРОВОМУ ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ

Автор(и)

  • В. О. Левицький Приватний вищий навчальний заклад «Міжнародний університет економіки та гуманітарних наук імені академіка Степана Дем'янчука» https://orcid.org/0000-0001-6096-5443
  • С. В. Радинський Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя https://orcid.org/0000-0002-5457-0143
  • С. С. Радинська Університет інформаційних технологій та менеджменту https://orcid.org/0009-0005-6870-4914

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-2-13

Ключові слова:

історична освіта, філософія, педагогіка, освітнє середовище, педагогічні практики, інформаційна цивілізація, цифровізація

Анотація

У статті осмислюється історична освіта у філософському контексті, аналізуються визначення предмета дослідження філософії освіти в контексті її адаптації до сучасного цифрового освітнього середовища та придатності до застосування в історичних дослідженнях філософії педагогічної думки минулого. Актуалізується проблема відповідності теоретико-методологічних і світоглядних засад історичної освіти до сучасних етнокультурних і соціальних викликів, що й виокремило філософське осмислення історичної освіти в особливу сферу пізнання. Досліджується становлення філософського розуміння історії, історичної освіти. Використовуючи філософський аналіз історичної освіти, показано, що вона залежить не лише від наукового, технологічного, культурного станів розвитку суспільства, а й через свій теоретико-методологічний апарат від реалізації усталених філософських парадигм у різних педагогічних практиках. Виокремлюються такі проблеми історичної освіти, як трансформація її в складну спеціалізовану систему, котрій притаманні власні закономірності функціонування й розвитку; універсалізація історичної освіти, що викликана потребами суспільства й особистості в постійній модернізації наукових знань; посилення кризи історичної освіти, що виражається в різних підходах до її методології, трактування, неприйняття її результатів й у розриві між рівнем підготовки спеціалістів-істориків і потребами сучасного цифрового глобалізованого суспільства. Указано на необхідність формування філософського погляду на історичну освіту як на особливу дослідницьку галузь громадянської освіти з огляду на прогрес у суспільстві та змінне місце людини в ньому, адже освіта не є відокремленою сферою життя суспільства; інституції освіти постійно диверсифікуються й об’єднуються водночас. Розглянуто основні наукові пріоритети історичної освіти як галузі людського знання в умовах цифрового середовища. Запропоновано теоретико-методологічні й практичні підходи до організації дистанційного навчання історії й використання інтерактивних методів, виокремлено методичний підхід щодо використання імерсійних цифрових технологій під час застосування інновацій у діяльності освітніх закладів.

Посилання

Базалук O. Постмодернізм: філософія освіти. Future Human Image. 2015. № 2(5). С. 9–22. URL: https://www.fhijournal.org/wp-content/uploads/2015/07/2-5-2015-01-bazaluk.pdf.

Башли М. І. Особливості використання ІКТ в умовах дистанційного навчання майбутніх вчителів історії. Актуальні проблеми історичної освіти : матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (Херсон, 18 березня 2021 р.). Херсон : Вид-во ХДУ, 2021. С. 8–13.

Корильчук Н. І., Дзевицька Л. С., Василюк‐Зайцева С. В. Проблеми та перспективи сучасної освіти Укра- їни: спроби наукової рефлексії. Академічні візії. 2023. Вип. 16. https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/164/152 (дата звернення: 25.05.2025).

Кузьміна С. Л. Філософія освіти як предмет історико-філософських досліджень. Наукові записки НаУКМА. Серія «Філософія та релігієзнавство». 2007. Том 63. С. 11–15.

Кучера Т., Насонова Л., Дейнека В. Філософія освіти : навчальний посібник для осіб, що навчаються в магістратурі за спеціальністю «Педагогіка вищої школи». Харків : ХНМУ, 2015. 63 с.

Панченко Л. Суспільне покликання філософії освіти в умовах глобальних трансформацій. Філософія освіти. 2014. № 2(15). С. 131–140.

Філософія освіти і науки : навчальний посібник / І. С. Алексейчук та ін. 2-е вид., перероб. та доповн. Слов’янськ, 2019. 365 с.

Філософія освіти : навчальний посібник / за заг. ред. В. Андрущенка, І. Передборської. Київ : Вид-во НПУ ім. М. Драгоманова, 2009. 329 с.

Цифрові технології в освіті: сучасний досвід, проблеми та перспективи : монографія / Т. А. Васильєва та ін. ; за заг. ред. д-ки екон. наук, проф. Т. А. Васильєвої, д-ра екон. наук, проф. Ю. М. Петрушенка. Суми : Сумський державний університет, 2022. 150 с.

Черепанова С. Філософія освіти: до питання концептуалізації. Філософія освіти. Philosophy of Education. 2021. № 27 (2). С. 116–137. https://DOI: https://doi.org/10.31874/2309-1606-2021-27-2-8.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-27