МЕТОДИ ФОРМУВАННЯ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ 7–9 КЛАСІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-2-4

Ключові слова:

ключові компетентності, методи формування ключових компетентностей, учні 7–9 класів, англійська мова, ігрові методи, метод проєктів

Анотація

У статті визначено й охарактеризовано ефективні методи формування ключових компетентностей учнів у процесі навчання англійської мови в 7–9 класах. Акцентовано, що компетентнісний підхід передбачає поєднання традиційних методів, спрямованих здебільшого на засвоєння знань, та інноваційних методів і прийомів навчання, що дають змогу зробити навчання не тільки цікавим, а й життєво значущим для учнів. Інноваційні методи визначено як методи, спрямовані на розвиток особистості учня, активізацію його пізнавальної діяльності, самостійності, умінь працювати в команді, розвиток критичного мислення, творчості, предметної й ключових компетентностей. Схарактеризовано ігрові методи, до яких уналежнено методи навчання англійської мови, що передбачають використання ігор для активізації пізнавальної діяльності, розвитку комунікативних умінь, формування предметної й ключових компетентностей учнів. Наголошено на важливості комунікативних ігор, спрямованих на формування ключових компетентностей учнів шляхом моделювання в освітньому процесі ситуацій, максимально наближених до життєвих, коли використання англійської мови стає необхідним для досягнення ігрової мети. Ігрові методи виконують мотиваційну функцію, оскільки роблять навчання цікавішим, що підвищує інтерес учнів. Обґрунтовано, що в процесі гри учні швидше й міцніше засвоюють нову лексику, граматичні конструкції, оскільки їх застосовують у діяльності, а не тільки в теорії. Значна частина ігор спрямована на розвиток діалогічного мовлення учнів, оскільки говоріння відбувається в умовах, наближених до життєвих. Висвітлено дидактичний потенціал методу проєктів, який розвиває в учнів уміння працювати разом, готовність до взаємодопомоги, формує почуття відповідальності за кінцевий результат. Наведено тематику проєктів, спрямованих на формування одинадцятьох ключових компетентностей, описано кілька проєктів для більш докладного ознайомлення.

Посилання

Державний стандарт базової середньої освіти : Постанова КМУ від 30.09.2020 № 898. https://mon.gov.ua/osvita-2/zagalna-serednya-osvita/nova-ukrainska-shkola-2/derzhavniy-standart-bazovoi-serednoi-osviti.

Зеленська З. П. Психологічні особливості розвитку комунікативних умінь учнів основної школи у процесі засвоєння іншомовної лексики : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія». Київ, 2021. 208.

Кутішенко В. П. Вікова та педагогічна психологія : курс лекцій : навчальний посібник. 2-ге вид. Київ : Центр учбової літератури, 2010. 128 с.

Рудоман О. А., Харжевська О. М., Шикиринська О. Б. Інноваційні методи навчання англійської мови в цифрову епоху. Вісник науки та освіти. 2023. № 10(16). С. 225–243.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-27