СУЧАСНІ ПІДХОДИ ДО ВИКЛАДАННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ ПРОФЕСІЙНО-КОМУНІКАТИВНОЇ СПРЯМОВАНОСТІ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Д. А. Кочмар Приватний вищий навчальний заклад «Міжнародний університет економіки та гуманітарних наук імені академіка Степана Дем'янчука» https://orcid.org/0000-0002-2896-1546

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-3-18

Ключові слова:

професійна іншомовна комунікативна компетентність, компетентнісний підхід, комунікативний підхід, інтегрований підхід, здобувачі вищої освіти, іноземна мова за професійним спрямуванням

Анотація

У статті визначено й теоретично обґрунтовано ключові підходи до викладання іноземної мови професійно-комунікативної спрямованості в закладах вищої освіти. З’ясовано, що формування професійної іншомовної комунікативної компетентності є одним із провідних завдань педагогіки вищої школи, базується на вимогах сучасної науки й викликах ринку праці. Досліджено особливості інтерпретації цього поняття в контексті Загальноєвропейських рекомендацій з мовної освіти, вітчизняної педагогічної думки й сучасної системи компетентностей фахівця. Охарактеризовано основні компоненти іншомовної професійної комунікативної компетентності: лінгвістичний, соціальний, комунікативний, визначено їх роль для ефективної міжособистісної, академічної та професійної взаємодії іноземною мовою. З’ясовано, що професійна іншомовна комунікативна компетентність − це інтегрована система засвоєних під час навчання знань, умінь, навичок і професійних якостей, яка забезпечує здатність здобувача освіти ефективно здійснювати усну й письмову міжособистісну, фахову та міжкультурну комунікацію іноземною мовою, застосовувати термінологію спеціальності, критично інтерпретувати професійну інформацію й адаптуватися до специфіки іншомовного академічного та професійного середовища. Розглянуто мету й завдання навчальної дисципліни «Іноземна мова професійно-комунікативної спрямованості».Проаналізовано три основні науково обґрунтовані підходи до вивчення іноземної мови професійно- комунікативної спрямованості: компетентнісний, інтегрований і комунікативний. Досліджено сутність компетентнісного підходу, який забезпечує здобувачам системний розвиток фахових умінь, залучення до актуальних освітніх технологій, орієнтацію на практичне використання іноземної мови в професійних та академічних ситуаціях. Охарактеризовано інтегрований підхід, що передбачає поєднання міждисциплінарних зв’язків, активне впровадження мультисенсорного навчання, проєктної діяльності, інформаційних технологій і різних форм міжособистісної співпраці. Висвітлено ключові особливості комунікативного підходу, спрямованого на розвиток умінь вести діалог, брати участь у групових і парних роботах, аналізувати автентичні матеріали й розвивати контекстуально орієнтовану мовленнєву компетентність.

Посилання

Андрейко Я. В. Іншомовна професійна комунікативна компетенція. Педагогічні науки. 2018. Вип. 63. С. 238–241.

Білошицька Т. Ю. Комунікативний підхід у навчанні іноземної мови студентів спеціальності «Туризм і рекреація». 2025. С. 470–473. URL: http://eprints.zu.edu.ua/43768/1/1.pdf (дата звернення: 28.07.2025).

Волошина О. В. Іншомовна комунікативна компетентність студентів-аграріїв у незалежній Україні. Сільське господарство та лісівництво. Серія «Психолого-педагогічні проблеми аграрної освіти». 2017. № 6. Т. 2. С. 204–212.

Глотова В. Комунікативний метод викладання англійської мови: перспективи розвитку. Studia methodologica. 2016. № 42. С. 93–97.

Горбань О. Д., Письменна І. І., Щербицька В. В. Інтегрований підхід до вивчення іноземної мови у ЗВО. Вісник Університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». 2020. № 1. С. 144–150.

Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / науковий редактор українського видання доктор пед. наук, проф. С. Ю. Ніколаєва. Київ : Ленвіт, 2003. 273 с.

Коваль І. В. Комунікативний підхід у навчанні спілкування іноземною мовою: психологічний аспект. 2017. URL: https://surl.li/gapcih (дата звернення: 28.07.2025).

Ковальчук І. С. Формування професійно-комунікативної компетентності майбутніх офіцерів у процесі вивчення гуманітарних дисциплін у вищих військових навчальних закладах : дис. ... докт. пед. наук : 13.00.04. Житомир, 2018. 142 с.

Миронець Д. К. Зміст формування іншомовної комунікативної компетентності особистості в сучасних умовах. Імідж сучасного педагога. 2018. № 6. С. 73–76.

Морська Н. О. Інтегрований підхід до викладання іноземної мови. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». 2001. С. 18–20.

Панасюк Ю. Компетентнісний підхід у викладанні іноземної мови. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Серія «Філологічні науки. Мовознавство». 2015. № 3. С. 196−202.

Подоляк М. В. Аналіз поняття іншомовна професійна комунікативна компетентність у вітчизняному та зарубіжному науковому просторі. Академічні студії. Серія «Педагогіка». 2023. № 4. С. 36–44. DOI: https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.4.6 (дата звернення: 28.07.2025).

Савченко О. В. Компетентнісний підхід у викладанні іноземних мов та складові професійно-комунікативної компетентності. Наукові записки Тавричного національного університету імені В. І. Вернадського. Серія «Філологія. Соціальні комунікації». 2020. Т. 2. № 2. С. 218–224. DOI: https://doi.org/10.32838/2663-6069/2020.2-2/38 (дата звернення: 28.07.2025).

Силабус навчальної дисципліни «Іноземна мова професійно-комунікативної спрямованості» / Міжнародний економіко-гуманітарний університет імені академіка Степана Дем’янчука. URL: https://surl.li/omwwmy (дата звернення: 28.07.2025).

Соломко З. К. Рецептивна лексична компетентність у складі фахової іншомовної комунікативної компетентності. Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Сер. 5 «Педагогічні науки: реалії та перспективи». 2018. Вип. 60. Т. 2. С. 137–141.

Убейволк О. О., Юдіна О. В., Вязова М. В., Шмелькова Г. М. Іноземна мова професійно-комунікативної спрямованості : навчальний посібник для здобувачів ступеня вищої освіти бакалавра спеціальності «Готельно-ресторанна справа» освітньо-професійної програми «Готельно-ресторанна справа». Запоріжжя : Запорізький національний університет, 2023. 84 с.

The European Indicator of Language Competence | EUR-Lex. EUR-Lex – Access to European Union law – choose your language. URL: https://surl.li/ieghov (date of access: 28.07.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-15