MODERN APPROACHES TO TEACHING PROFESSIONALLY-ORIENTED FOREIGN LANGUAGE COMMUNICATION IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-3-18

Keywords:

professional foreign language communicative competence, competence-based approach, communicative approach, integrated approach, higher education students, English for specific purposes

Abstract

The key approaches to teaching a foreign language for professional and communicative purposes in institutions of higher education have been defined and theoretically substantiated. It has been established that the formation of professional foreign language communicative competence is one of the leading tasks of higher education pedagogy, grounded in the requirements of contemporary science and the challenges of the labor market. The peculiarities of interpreting this concept in the context of the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR), national pedagogical thought, and the modern competence- based system of a specialist have been examined. The main components of professional foreign language communicative competence have been characterized – linguisticlinguistic, social, and communicative − and their role in effective interpersonal, academic, and professional interaction in a foreign language has been determined. It has been found that professional foreign language communicative competence is an integrated system of knowledge, skills, abilities, and professional qualities acquired during training, which ensures the ability to effectively conduct oral and written interpersonal, professional, and intercultural communication in a foreign language, apply professional terminology, critically interpret professional information, and adapt to the specifics of foreign-language academic and professional environments. The aim and objectives of the course “Foreign Language for Professional and Communicative Purposes” have been outlined. Three main scientifically grounded approaches to the study of a foreign language for professional and communicative purposes have been analyzed: the competence-based, integrated, and communicative approaches. The essence of the competence-based approach has been studied, which ensures systematic development of professional skills among students, engagement with relevant educational technologies, and a focus on the practical use of a foreign language in professional and academic situations. The integrated approach has been described, which involves the combination of interdisciplinary links, active implementation of multisensory learning, project-based activities, information technologies, and various forms of interpersonal cooperation. Key features of the communicative approach have been highlighted, aimed at developing skills in conducting dialogue, participating in group and pair work, analyzing authentic materials, and fostering contextually oriented speech competence.

References

Андрейко Я. В. Іншомовна професійна комунікативна компетенція. Педагогічні науки. 2018. Вип. 63. С. 238–241.

Білошицька Т. Ю. Комунікативний підхід у навчанні іноземної мови студентів спеціальності «Туризм і рекреація». 2025. С. 470–473. URL: http://eprints.zu.edu.ua/43768/1/1.pdf (дата звернення: 28.07.2025).

Волошина О. В. Іншомовна комунікативна компетентність студентів-аграріїв у незалежній Україні. Сільське господарство та лісівництво. Серія «Психолого-педагогічні проблеми аграрної освіти». 2017. № 6. Т. 2. С. 204–212.

Глотова В. Комунікативний метод викладання англійської мови: перспективи розвитку. Studia methodologica. 2016. № 42. С. 93–97.

Горбань О. Д., Письменна І. І., Щербицька В. В. Інтегрований підхід до вивчення іноземної мови у ЗВО. Вісник Університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». 2020. № 1. С. 144–150.

Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / науковий редактор українського видання доктор пед. наук, проф. С. Ю. Ніколаєва. Київ : Ленвіт, 2003. 273 с.

Коваль І. В. Комунікативний підхід у навчанні спілкування іноземною мовою: психологічний аспект. 2017. URL: https://surl.li/gapcih (дата звернення: 28.07.2025).

Ковальчук І. С. Формування професійно-комунікативної компетентності майбутніх офіцерів у процесі вивчення гуманітарних дисциплін у вищих військових навчальних закладах : дис. ... докт. пед. наук : 13.00.04. Житомир, 2018. 142 с.

Миронець Д. К. Зміст формування іншомовної комунікативної компетентності особистості в сучасних умовах. Імідж сучасного педагога. 2018. № 6. С. 73–76.

Морська Н. О. Інтегрований підхід до викладання іноземної мови. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». 2001. С. 18–20.

Панасюк Ю. Компетентнісний підхід у викладанні іноземної мови. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Серія «Філологічні науки. Мовознавство». 2015. № 3. С. 196−202.

Подоляк М. В. Аналіз поняття іншомовна професійна комунікативна компетентність у вітчизняному та зарубіжному науковому просторі. Академічні студії. Серія «Педагогіка». 2023. № 4. С. 36–44. DOI: https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2022.4.6 (дата звернення: 28.07.2025).

Савченко О. В. Компетентнісний підхід у викладанні іноземних мов та складові професійно-комунікативної компетентності. Наукові записки Тавричного національного університету імені В. І. Вернадського. Серія «Філологія. Соціальні комунікації». 2020. Т. 2. № 2. С. 218–224. DOI: https://doi.org/10.32838/2663-6069/2020.2-2/38 (дата звернення: 28.07.2025).

Силабус навчальної дисципліни «Іноземна мова професійно-комунікативної спрямованості» / Міжнародний економіко-гуманітарний університет імені академіка Степана Дем’янчука. URL: https://surl.li/omwwmy (дата звернення: 28.07.2025).

Соломко З. К. Рецептивна лексична компетентність у складі фахової іншомовної комунікативної компетентності. Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Сер. 5 «Педагогічні науки: реалії та перспективи». 2018. Вип. 60. Т. 2. С. 137–141.

Убейволк О. О., Юдіна О. В., Вязова М. В., Шмелькова Г. М. Іноземна мова професійно-комунікативної спрямованості : навчальний посібник для здобувачів ступеня вищої освіти бакалавра спеціальності «Готельно-ресторанна справа» освітньо-професійної програми «Готельно-ресторанна справа». Запоріжжя : Запорізький національний університет, 2023. 84 с.

The European Indicator of Language Competence | EUR-Lex. EUR-Lex – Access to European Union law – choose your language. URL: https://surl.li/ieghov (date of access: 28.07.2025).

Published

2025-10-15