КОМПЕТЕНТНІСНИЙ ПІДХІД ДО ПІДГОТОВКИ МАРКЕТОЛОГІВ: ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГІЧНИЙ ТА ПРАКТИЧНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-1-24Ключові слова:
компетентнісний підхід, професійна компетентність, система вищої освіти, вимоги ринку праці, маркетологАнотація
Статтю присвячено дослідженню теоретичних та практичних аспектів професійної підготовки майбутніх маркетологів на основі компетентнісного підходу.Перехід до компетентнісно-орієнтованої системи підготовки фахівців з маркетингу розглянуто як закономірний етап модернізації системи вищої освіти в контексті Болонського процесу, який дає змогу розв’язати наявні в ній суперечності між вимогами щодо якості підготовки спеціалістів, які ставить держава, роботодавці, ринок праці, та освітніми результатами. Сутність цього підходу розглянуто у контексті вимог до знань, умінь, особистісних якостей та здатності їх ефективно застосовувати у практичних ситуаціях.За результатами аналізу вимог ринку праці визначено портрет фахівця-маркетолога, що відображає основні компетентності, яких очікують роботодавці від потенційних працівників.Проаналізовано механізм поетапного формування та розвитку навчально-пізнавальної діяльності майбутніх маркетологів через теоретичні, практичні та дослідницькі складники освітньо-професійних програм. Зазначено, що значним потенціалом для більш якісного засвоєння знань і формування на їх основі професійних умінь, розвитку професійно важливих якостей особистості, творчих здібностей, підвищенню мотивації до професійної діяльності сприяють активні методи навчання, практичний складник, реалізація різних форм академічної мобільності. Акцентовано увагу, що сучасний підхід до професійної підготовки маркетологів повинен ґрунтуватися не лише на засвоєнні здобувачами базових знань і практичних навичок, а й на формуванні стратегічного мислення, розвитку професійної мобільності, особистих якостей, а також вихованні мотиваційно-ціннісного ставлення до вибраної професії.
Посилання
Адамів С. Є. Педагогічні умови формування професійної компетентності майбутніх маркетологів засобами інтерактивних технологій. ScienceRise. Pedagogical Education. 2016. № 4(5). С. 22–25.
Антюшко Д., Гордополов В., Гусаревич Н. ISO 10015:2019: новації щодо управління компетентністю персоналу. Товари і ринки. 2020. № 2. С. 58–71.
Баша І., Манойло І. Застосування інноваційних методів навчання в формуванні компетентностей майбутніх маркетологів. Маркетинг в Україні. 2017. № 2. С. 62–68.
Біда О. А. Особливості формування дослідницької компетентності у майбутніх маркетологів. Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Серія : Педагогіка, психоло- гія, філософія. 2017. Вип. 267. С. 9–15.
Джеджула О. М., Василенко В. Г. Компетентнісний підхід як нова методологія підготовки сучасного фахівця. Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»). 2024. № 9. С. 140–152.
Дивак В. В., Козлов В. В., Томашевська Т. В. Формування професійної компетентності у студентів спеціальності «Маркетинг». Освітня аналітика України. 2024. Вип. 1. С. 72–83.
Іваненко Л. М., Боєнко О. Ю. Розробка моделі професійної підготовки фахівців-маркетологів на основі компетентнісного підходу. Бізнес Інформ. 2020. № 5. С. 492–502.
«Про вищу освіту» : Закон України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text. (дата звернення: 13.02.2025)
Стандарт вищої освіти за спеціальністю 075 «Маркетинг» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти, 2018. URL: http://mdtopu.com.ua/files/download/2018/mdt-2.4.2018_4-18.pdf. (дата звернення: 13.02.2025)
Сулима Т. Методичні основи формування професійної компетентності майбутніх маркетологів. Обрії. 2017. № 2. С. 84–86.
ISO 10015:2019. Quality management – Guidelines for competence management and people development. Online Browsing Platform (OBP). URL: https://www.iso.org/obp/ui/#iso:std:iso:10015:ed-2:v1:en. (дата звернення: 13.02.2025)