ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ ВЗАЄМОДІЇ ДІТЕЙ З ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПОРУШЕННЯМИ В ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-1-23Ключові слова:
інклюзивна освіта, інтелектуальні порушення, соціалізація, педагогічна взаємодія, адаптація, міжособистісні взаємини, спеціальна педагогікаАнотація
Стаття присвячена дослідженню психолого-педагогічних аспектів взаємодії дітей з інтелектуальними порушеннями в освітньому середовищі. Інклюзивна освіта як один із ключових напрямів сучасної педагогіки забезпечує рівний доступ до навчання всіх учнів, проте інтеграція дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітні заклади супроводжується низкою викликів. У роботі акцентовано увагу на основних проблемах, що ускладнюють взаємодію таких дітей у шкільному колективі, серед яких – недостатня обізнаність педагогів щодо ефективних методів роботи, труднощі соціальної адаптації, низький рівень толерантності серед однолітків та обмеженість спеціалізованих методик соціалізації.У статті проаналізовано вплив міжособистісних взаємин на когнітивний і емоційний розвиток дітей з інтелектуальними порушеннями. Доведено, що характер стосунків між учнями та педагогами є визначальним фактором їхньої академічної успішності, соціальної інтеграції та загального емоційного благополуччя. Особливу увагу приділено питанням формування дружніх відносин у класі, соціального статусу таких учнів та їхньої потреби у підтримці з боку авторитетних дорослих.Розглянуто сучасні педагогічні стратегії, спрямовані на ефективну інтеграцію дітей з інтелектуальними порушеннями в освітнє середовище. Зокрема, висвітлено переваги кооперативного навчання, використання цифрових та адаптивних технологій, емоційно-етичного виховання, а також формування інклюзивної культури у школі. Окремо підкреслено значення підтримки з боку батьків у процесі навчання та розвитку дитини.Запропоновано перспективні напрями подальших досліджень, що включають розробку індивідуалізованих освітніх програм, впровадження комплексного підходу до емоційного розвитку дітей, вивчення ефективності інклюзивних моделей навчання та їхнього впливу на довготривалу соціалізацію. Робота базується на сучасних наукових дослідженнях українських і зарубіжних учених, що підкреслює її значущість для педагогів, психологів, соціальних працівників, а також для широкого кола фахівців, які займаються проблемами інклюзивної освіти.
Посилання
Баранець Я. Методологія підготовки кадрів закладів освіти з інклюзивним навчанням. Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій. Інноваційна педагогіка. 2023. № 57. Т. 1. С. 100–103.
Синьов В. М., Матвєєва М. П., Хохліна О. П. Психологія розумово відсталої дитини : підручник. Київ, 2008. 359 с.
Трикоз С. В. Дитина з порушеннями інтелектуального розвитку : навчально-методичне видання. Харків : РАНОК, 2018. 40 с.
Психолого-педагогічний супровід навчання дітей з інтелектуальними порушеннями : навчальний посібник / О. В. Чеботарьова та ін. Київ, 2018. 123 с.
Boer A., Pijl S. J., & Minnaert A. Peer acceptance and friendships of students with disabilities in general education: The role of child, peer, and classroom variables. Social Development. 2013. V. 22. Issue 4. P. 831–844. URL: https://research.rug.nl/files/131749131/Peer_Acceptance_and_Friendships_of_Students_with_Disabilities_in_General_Education.pdf.