МІЖНАРОДНА АКАДЕМІЧНА МОБІЛЬНІСТЬ ЯК ЗАСІБ АКТИВІЗАЦІЇ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ТА ПРОФЕСІЙНОЇ МОТИВАЦІЇ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-3-33Ключові слова:
міжнародна академічна мобільність, пізнавальна мотивація, професійна мотивація, мотиваційні стратегії навчання, вища освіта, Erasmus+, інтернаціоналізація освіти, професійна мобільність, здобувач вищої освітиАнотація
Статтю присвячено аналізу міжнародної академічної мобільності як засобу активізації пізнавальної та професійної мотивації здобувачів вищої освіти. Мета дослідження – визначити вплив мобільності на навчальну активність та професійну спрямованість студентів і викладачів.Розглянуто нормативно-правові засади її реалізації в Україні, окреслено багатовимірний характер цього явища, що поєднує освітні, соціокультурні та професійні аспекти. Методологія дослідження базується на аналізі, синтезі, систематизації, компаративному методі й узагальненні емпіричних матеріалів і відгуків учасників програм Erasmus+ та інших міжнародних ініціатив. Встановлено, що участь у програмах міжнародної академічної мобільності стимулює пізнавальну мотивацію через доступ до нових освітніх ресурсів і методик, а також формує професійну мотивацію завдяки ознайомленню з міжнародними стандартами діяльності та практичним досвідом у закордонних установах.Особливу увагу приділено досвіду Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, який активно впроваджує академічну мобільність, зокрема за програмою Erasmus+.Наведено приклади успішної участі студентів, аспірантів і викладачів, що засвідчують позитивний вплив академічної мобільності на розвиток міжкультурних компетентностей, мовних навичок, професійних орієнтирів і конкурентоспроможності випускників. Зроблено висновок, що міжнародна академічна мобільність є дієвим чинником інтернаціоналізації вищої освіти та формування внутрішньої мотивації до безперервного навчання і професійного зростання. Перспективи подальших досліджень полягають у розробленні дієвих механізмів мотивації до участі в міжнародних програмах, вивченні впливу мобільності на формування ключових компетентностей випускників і подоланні інституційних бар’єрів, що обмежують доступ до академічних обмінів.
Посилання
Академічна мобільність студентів, аспірантів, викладачів. Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника. URL: https://ic.pnu.edu.ua/zahalna-akademichna-mobilnist-stu/ (дата звернення: 02.08.2025).
Велика українська енциклопедія. Мотивація. URL: https://vue.gov.ua/%D0%9C%D0%BE%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F (дата звернення: 02.08.2025).
Дрогайцева В. Формування пізнавальної мотивації старшокласників методами стимулювання на уроках іноземної мови. Педагогіка вищої та середньої школи. 2002. Вип. 4. С. 371–378.
Зайченко І. Теорія і методика професійного навчання: навч. посібник. 2-е вид., доповн. і переробл. Київ: Видавництво Ліра-К, 2022. 580 с.
Порядок реалізації права на академічну мобільність: затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 2015 р. № 579. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/579-2015-%D0%BF#Text (дата звернення: 02.08.2025).
Почтовюк А., Семеніхіна В., Комсомольський М. Особливості та функції професійної мотивації персоналу сучасного підприємства. Економічний простір. 2021. № 176. С. 120–123.
Про вищу освіту: Закон України від 01.07.2014 № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 02.08.2025).
Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки: схвалено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2022 р. № 286-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text (дата звернення: 02.08.2025).
Хоминець С., Канюк О. Організаційно-змістові аспекти академічної мобільності студентів у США. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2021. Вип. 2(49). С. 228–231.
Ян Ц., С. Яо. Роль академічної мобільності студентів у підвищенні конкурентоспроможності закладів вищої освіти України. Педагогічна академія: наукові записки. 2024. № 12. URL: https://pedagogical-academy.com/index.php/journal/article/view/416/294 (дата звернення: 02.08.2025).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.




