FORMATION OF COMMUNICATIVE COMPETENCE OF A FUTURE PHILOLOGY TRANSLATOR IN THE ENVIRONMENT OF THE GRADUATION DEPARTMENT
DOI:
https://doi.org/10.32782/3041-2021/2025-2-20Keywords:
communicative competence, communication, future master of translation, philologist- translator, graduate department, communicative mentoringAbstract
The article reveals the content of forming the of the future philologist-translator communicative competence in the environment of the graduate department. The authors have outlined the translators’ roles the effectiveness of which requires a high level of communicative competence of a translator. The article presents effective forms and methods of forming the communicative competence of future masters of Philology (Translation), which have proved to be effective in the educational activities of the graduate department of Philology and Social and Humanitarian Disciplines of the Poltava Institute of Economics and Law of the University of ‘Ukraine’. Among these forms, the authors identify ‘Meetings-Presentations’ and ‘Meetings-Reflections’, presentation of the ‘Portrait of a Communicative Philologist-Translator’, functioning of the ‘School of Communicative Studies’ during the training of future Masters of Translation. The School's activities focused on the development of communicative competence of a philologist-translator through the disclosure of humanistic values and communicative qualities of the individual and the development of subject-subject communication skills using examples and a number of interactive activities. These activities including roundtables, communicative consultations regularly organized by the graduating department, as well as close combination with the classroom work of students during the mastery of professionally oriented disciplines.The article also focuses on the importance of facilitative support of future translators and translation teachers by the teachers of the graduating department and the academic group curator, highlighting the crucial role of communicative mentoring.The authors of the article summarize the importance of providing an appropriate educational environment for the graduating department for the formation of communicative competence of masters in the specialty “Philology (Translation)” through modeling integral fragments of close dialogic and polylogical communication of the translator, as well as educational communication of the translation teacher.
References
Бурчак Л., Бурчак С. Позааудиторна робота як засіб розвитку творчості здобувачів вищої освіти. Наукові записки. Серія «Педагогічні науки». 2020. № 191. С. 44–47. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2020-1-191-44-47.
Васянович Г. Педагогічна етика : навчальний посібник. Київ : Академвидав, 2011. 256 с.
Войталюк С. Педагогічні умови формування іншомовної компетентності майбутніх філологів-полоністів. Наукові записки. Серія «Педагогічні науки». 2024. № 216. С. 134–141. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2024-1-216-134-141.
Жданова-Неділько О. Взаємодія як ключове поняття педагогічного процесу. Витоки педагогічної майстерності. Серія «Педагогічні науки» : збірник наукових праць Полтав. нац. пед. ун-ту імені В. Г. Короленка. 2014. № 13. С. 127–133.
Ковтун Л. Позааудиторна робота з іноземної мови як засіб активізації пізнавальної діяльності студентів аграрного коледжу. Актуальні проблеми іншомовної комунікації: лінгвістичні, методичні та соціально-психологічні аспекти : збірник матеріалів ІІІ Всеукраїнської науково-методичної Інтернет-конференції, 26 березня 2020 року. Луцьк, 2020. С. 114–117.
Кучай Т., Сулим В., Рожак Н. Роль позааудиторної роботи у підвищенні якості підготовки майбутніх фахівців іноземної мови. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2022. № 1(115). С. 269–276.
Мельничук Л. Педагогічна етика вихователя закладу дошкільної освіти та протидія боулінгу : навчально-методичний посібник. Рівне, 2021. 92 с.
Подлевська Н. Мовна особистість філолога-перекладача у міжкультурній комунікації. Актуальні проблеми філології та перекладознавства. 2019. № 18. С. 48–53.
Фабрична Я. Сучасні тенденції у професійній підготовці майбутніх перекладачів. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. 2021. № 2. С. 284–290.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Bulletin of Academician Stepan Demyanchuk International University of Economics and Humanities. Series: Pedagogy and Psychology

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.